15 January 2014

Buku: Cerita Cinta Ahmad Ammar


Buku ini adalah terbitan Karya Bestari Sdn Bhd. Saya bercadang untuk mendapatkannya sebuah nanti untuk mengetahui kisah arwah Ahmad Ammar bin Ahmad Azam Ab Rahman, seorang pemuda yang mempunyai kisah hidup yang sangat menarik. Anak muda ini tidak pernah melepaskan peluang dan tanggungjawabnya untuk membantu di mana sahaja ada umat Islam yang memerlukan bantuan.

Seperti mengetahui beliau akan kembali ke pangkuan Penciptanya, Ammar yang berjiwa mujahid melahirkan keinginannya untuk syahid. Seperti Allah swt menjawab permintaannya, selang beberapa hari dia kembali daripada trip bantuan ke Syria, Ammar telah dilanggar sebuah ambulan di Turki dan pemuda ini telah menghembuskan nafasnya di tempat kejadian. Singkat hidup AMmar tapi penuh berisi, hidupnya penuh jasa dan tidak dipersia-siakan.

Sungguh manis akhir hidupnya, dia bersemadi bersama dengan beberapa orang sahabat Rasulullah saw termasuk Sayyidina Abu Ayub al-Ansari di permakaman Eyub, Turki sebuah permakaman yang di mana bersemadinya sebahagian pahlawan Islam daripada angkatan tentera pertama muslimin semasa menakluk Kota Konstantinopel.

Semoga roh Ammar dirahmati Allah dan semoga bersemadilah dia dengan aman tenteram. Hebat ibubapa Ammar yang berjaya menghasilkan seorang pemuda Islam yang bersemangat jitu dan kukuh dengan pegangan Islam. Semoga menjadi sontoh kepada generasi-generasi saya dan sekelian Islam yang lain.

Banyak lagi cerita Ammar yang boleh dibaca daripada buku ini.. dapatkan segera. . .

No comments: