19 February 2013

Belangsungkawa: Perginya Seorang Anak Kecil


Saya sedang memandu untuk ke pejabat pagi ini, semasa mendengar ringkasan berita dari corong radio, saya terasa sangat sedih apabila saya mendengar berita tentang kematian seorang anak kecil di Indonesia. Sememangnya ajal, pertemuan, rezeki dan jodoh adalah merupakan takdir serta qada dan qadar, semuanya adalah di tangan Allah swt, tetapi yang sangar saya sedihkah adalah kerana anak ini tidak dapat meneruskan hidupnya hanya kerana keengganan 10 buah hospital untuk memberi rawatan kepadanya. Apalah salahnya hodpital-hodpital tersebut memberikan rawatan percuma kepada anak ini kerana ketidakmampuan keluarganya, tidak kasihankan hospital-hospital yang menolaknya sehingga anak ini menemui ajalnya. Bukankah hospital dan rumah sakit maupun klinik adalah untuk memastikan rakyat hidup dalam kesejahteraan dan bukannya semata-mata mencari keuntungan.

Takziah saya dan rakyat Malaysia kepada keluarga yang malang ini. Bersabarlah... kerana ini adalah ujian Allah. saya doakan semoga anda dan keluarga akan lebih dirahmati dan diberkati dalam hidup.

No comments: