10 April 2015

Pencerahan Keturunan Tun M


Dalam celahan pembentukan Negeri Kedah Darulaman pada 1881, Lahirlah Mohamad Bin Iskandar di Pulau Pinang. Mohamad, Bapa kepada Tun M bukanlah lahir di Kerala India, jauh sekali seorang Mu'alaf apatah lagi dari Kasta itu dan ini.

Ibu Mohamad, isteri kepada Iskandar, seorang Melayu tulin bernama Siti Hawa dan berasal dari Johor.

Ibu Tun M pula bernama Wan Tempawan Bt Wan Hanafi, seorang Melayu tulin yang merupakan keturunan Anak tunggal Mahsuri bernama Wan Hakim.

Ayahanda Tun M merupakan seorang tokoh masyarakat di Malaysia dan merupakan Pengasas Maktab Sultan Abdul Hamid, Kedah pada 1908 dan merupakan Pengetua yang Pertama di Maktab berkenaan.

Wan Tempawan berasal dari Kampong Kulut (Kolot), Bukit Lada Kubor Panjang Kedah. Ibu Tun M, Wan Tempawan berasal dari keturunam Wan Mohamad Saman, Menteri Besar Kedah yang pertama.

Nenek Tun M bernama Wan Nek memang berasal dari Bukit Lada Kbr Pjg. Dari sinilah asal Wan Tempawan.

Ayah kepada Tun M yang tersiratnya juga seorang Agamawan Arifbillah.

"ORANG YANG KATA SAYA. NYANYUK SEBENARNYA DIA MENIPU DIRI" -Tun M

Di sini juga merupakan Kampong kelahiran Syed Syeikh Abdullah Fahim Bin Syed Ibrahim (Nenda Pak Lah). Letih membaca tohmahan dan tuduhan salasilah keturunan Tun M. Ada muzium tak mahu lawat, dok kata Tun M mamak India. Ramai dah lama tahu tentang ini. Dan kita patut respek akan ayahandanya.

Ada yang menganggap Perdana Menteri Malaysia hanya dipilih sekadar suka-suka atau sekadar memiliki ringgit yang banyak tanpa meneliti salasilah dan jurai Keturunan.

Onn Jaafar, Almarhum Tunku, Tun Abdul Razak dan Pak Lah adalah dari jurai-jurai Melayu lama yang penuh rahsia.

Mereka menyangka pemilihan ini hanya datang dari jawatan Presiden UMNO yang dipilih secara suka-suka. Tidak pernah ambil tahu,kenapa ada yang menjadi arang, berusaha sehabisnya memburu cita-cita sebagai PM tetapi penghijungnya hanya sia-sia

Nota penting: Satu lagi perlu tahu. Tun M bukan pemimpin yang suka-suka bagi projek pada saudara mara dan rakan taulan. Salah satu punca Kedah tumbang ketangan PAS pada PRU 12 ialah peranan saudara mara dan rakan taulan selain melihat seorang Anak Kedah yang berjasa dihina dan diperlekehkan

Terima masih pada: Key Marzuki & para sahabat yang lain

Sumber: rakan fb

No comments: