08 April 2015

Novel: Cinta Sufi - RAM


Cinta Sufi adalah novel ke4 dalam siri novel Bagaikan Puteri. Novel ini adalah hasil nukilan Saudara Ramlee Awang Murshid (RAM). Saya selesai membaca novel ini pada 1 April 2015, jam 5.00 petang di rumah saya di Ampang. 

Laksamana Sunan rupanya dikembalikan semula ke dalam sebuah gua di kampungnya tidak jauh dari tanah perkuburan yang telah bersemadinya ibundanya Sulimah. Pergembaraan Sunan ke abad ke21 yang ditakdirkan menunaikan misi penting melawan taughut dan pengikutnya Manggala di Indonesia. Sekembalinya dia ke abad ke15, Sunan sudah kehilangan kudratnya, dia tidak berdaya namun iman dan taqwa menyelamatkan dia.

Sunan ditawan dan dijadikan hamba sahaya Catalina, seorang balu berbangsa Portugis yang belayar menuju iman dan taqwa yang akhirnya menjadikan Catalina seorang muslimah. Banyak sungguh cabaran, dugaan dan ujian yang dihadapi oleh mereka. Ianya umpama kehidupan di pentas yang dicipta Allah, semua ciptaNya bukan sia-sia, semuanya ada sebab dan hikmah. Banyak pengajaran yang saya dapat yang jika dikiaskan itulah ertinya kehidupan . . dunia ini umpama laluan yang berliku untuk ke tempat (syurga) yang dijanjikan oleh Penciptanya, namun bukan semudah itu untuk meraihnya.

Dalam novel ini juga RAM menerapkan jalan cerita suspen dalam 2 dimensi waktu yang menarik. Kalau ingin mengetahuinya apa kata cari novel ini dan selami sendiri.

Novel berikutnya dalam siri Bagaikan Puteri adalah Sutera Bidadari . . agak-agaknya apa yang dialami oleh Sunan kelak?

No comments: