12 April 2015

MH370: Lokasi pencarian sekarang salah

Berita ini memang dah lama, tapi ini adalah pandangan dari berita asing.

SYDNEY 10 Okt. - Lokasi pencarian pesawat Malaysia Airlines MH370 yang dipercayai hilang sejak tujuh bulan lepas akan bertumpu di kawasan lebih jauh ke selatan iaitu kawasan terpencil yang terletak di dalam 'lengkungan ketujuh' di Lautan Hindi.

Para penyiasat Australia mengakui bahawa mereka berkemungkinan melakukan pencarian di kawasan yang salah sejak kerja pencarian dasar laut bermula minggu ini.

Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) yang menerajui operasi pencarian itu mengeluarkan laporan rasmi analisis perkembangan laluan pesawat MH370 yang memaparkan sebuah kawasan di dalam peta yang berkemungkinan menjadi lokasi berakhirnya pesawat Boeing 777 selepas hilang dari radar pada 8 Mac bersama 239 penumpang dan anak kapalnya, dan dikenali sebagai 'lengkungan ketujuh'.

Kawasan 'lengkungan ketujuh' ini merujuk kepada jumlah isyarat 'handshake' di antara pesawat tersebut dengan satelit.

Namun dalam laporan terkini itu ATSB mendapati bahawa analisisnya masih tidak lengkap dan masih tertakluk kepada perubahan mengikut keutamaan dan lokasi aktiviti carian.

Bagaimanapun katanya lagi, lokasi baharu misi pencarian itu tidak mengandungi kesemua kemungkinan laluan yang diperolehi daripada MH370.

Lokasi baharu misi pencarian itu ditetapkan selepas memperhalusi data komunikasi satelit dan maklumat panggilan telefon selama 17 minit dari darat ke udara yang tidak dijawab selepas maklumat terakhir diterima daripada radar. - AGENSI

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20141010/lu_12/MH370-Lokasi-pencarian-sekarang-salah#ixzz3SHXffE1i 

© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: