Jadi penggunaannya di enjin standard kurang berfungsi kecuali enjin sudah diupgradekan (termasuk turbo atau whatever) dari segi kebaikan boleh ejas keperluan minyak petrol mengikut kadar yang bersesuaian dengan keperluan injin yang sudah upgrade. Keburukan adalah penggunaan minyak petrol kuat sekit berbanding jika tidak gunakan AFR ni. Sekiranya ingin menjimatkan minyak boleh tambah management.
Enjin EFI lebih sesuai menggunakan AFR ni berbanding carburator, cerita pasal adj. fuel pressure ini ianya adalah seperti paip air, berfungsi untuk menguat atau tidak hehehehe, jika pressure kuat (seperti menutup pili air) bermakna minyak yang ditembak oleh injector adalah lagi kuat menuju ke piston ini disebabkan fuel rail sudah dipenuhi dengan petrol so injector memercikkan minyak dengan cepat ke piston so risiko "kecepoom" tidak akan berlaku sebaliknya jika pressure rendah (seperti membuka paip air yang meleleh sahaja)
Sumber: fb Mat Kacau
2 comments:
Kalau engine biasa tak perlu pakai ke?
xpayah pakai..fuel regulator lebih sesuai digunakan utk enjin yg da upgrade(turbo)sbb klo xda fuel pump piston boleh pecah atau berlubang..hehehe..newbie
Post a Comment