24 September 2013

Apa Fungsi Adj. Fuel Regulator (AFR)

AFR ni secara ringkasnya berfungsi untuk adjust tekanan minyak yang ditembak ke injin. Apabila enjin telah diubahsuai maksudnya (enjin yang di upgrade dari enjin asal). Keperluan minyak pun makin bertambah, jadi jika ada AFR kita boleh menambah tekanan supaya pengaliran minyak lebih kuat (minyak ke injin) apabila throttle ditekan. 

Jadi penggunaannya di enjin standard kurang berfungsi kecuali enjin sudah diupgradekan (termasuk turbo atau whatever) dari segi kebaikan boleh ejas keperluan minyak petrol mengikut kadar yang bersesuaian dengan keperluan injin yang sudah upgrade. Keburukan adalah penggunaan minyak petrol kuat sekit berbanding jika tidak gunakan AFR ni. Sekiranya ingin menjimatkan minyak boleh tambah management

Enjin EFI lebih sesuai menggunakan AFR ni berbanding carburator, cerita pasal adj. fuel pressure ini ianya adalah seperti paip air, berfungsi untuk menguat atau tidak hehehehe, jika pressure kuat (seperti menutup pili air) bermakna minyak yang ditembak oleh injector adalah lagi kuat menuju ke piston ini disebabkan fuel rail sudah dipenuhi dengan petrol so injector memercikkan minyak dengan cepat ke piston so risiko "kecepoom" tidak akan berlaku sebaliknya jika pressure rendah (seperti membuka paip air yang meleleh sahaja)

Sumber: fb Mat Kacau

2 comments:

Anonymous said...

Kalau engine biasa tak perlu pakai ke?

Anonymous said...

xpayah pakai..fuel regulator lebih sesuai digunakan utk enjin yg da upgrade(turbo)sbb klo xda fuel pump piston boleh pecah atau berlubang..hehehe..newbie