05 September 2013

Kereta: Rim Tayar Besar?

Apa bestnya kalau rim tayar tu lagi besar? kereta sekarang pakai rim tayar 18"...tapi kat m'sia nih susah sikit nak cari sparepart tayar 18"....so kena tukar 17"...apa kebaikan dan keburukan rim tayar yang besar nie selain dari sedap bawak dan stabil????

pemakaiaan rim berpandukan pada cc kereta.boleh di pakai sekiranya cc kereta anda semakin besar.rim juga semakin besar.apa ke jadah kancil pakai rim 17inci.contoh bmw kenapa rim diorang sebesar talam.melihat juga pada nadinya.kalau nadi macam kuda lumba nak dibandingkan dengan dugong di lautan.jauh bezanya,berfikirlah secara waras.tapi bab motorsport di kala ini.kewarasan mengatasi segalanya.itu sebab motorsport ni meluas.jgn berfikir secara singkat dan dlam kotak pemikiran yg cetek.

kalau keter power bole la pakai rim besaq, kalau takat iswara 1.3 jerk.., tak payah.. keter jadik berat..minyak kuat, paling tidak utk rim 18 kena 1.8..

Fakta : Tayar kereta lembu lg besOr....tak pnah pancit pun...cube ko tanye lembu. kah! KAH! KAH!

Lagi stabil kalau di lengkapkan dengan sistem absorber dengan betul.
Tayar besar ni cantek dan cun kalo kereta lowered sikit. Tapi harga dia (sendiri nak ingat)

Kalau nak cun lagi ambil jenis mcm ni:205/17/45

yg penting keter mau power dulu, pastu baru bole pikir pasang tayar /rim besar.kalau tak pegi macam siput.

kalau rim besar ni, lebar tayar pun bertambah. Secara tak langsung cengkaman tayar pada jalan pun banyak la.. Logik tak?? Stabil la sikit kereta tu bila ambil selekoh.

cuba ko bayangkan kalau jenis tayar yg kita guna kat F1... mau cair jadinye..tu bagi yg kaki racing lar.
kualiti dan material yg digunakan harus diambil kira juga..

Kalau keta 1.6, elok pakai rim 16 atau 17" je

kalau keta 1.5, elok pakai rim 15 atau 16" je

sebab bila rim lebar, top speed sedap kat h/way...korner pun sedap....lagi satu nampak cantik bila lowed..

tak bising ker bunyik tayar bila rim lebar? contoh: wira 1.5 rim 15.
tahap kebisingan tetap ada..ikut jenis tayar (lagi mahal, lagi best)
..yang bising tu bukannya tayar tapi eksosnya...tak nak bunyi bising pakai earphone dengar lagu oh morena>

kelemahannya : bila main rim besar efect dan tekanan pada wheel bearings 2) bila lowered ni byk jugak efect pada part lain mcm bushing,absorber,lower dan lain lain.
itu sebab pemilihan rim berpandukan pada cc kereta.

p/s : tiara wa pakai rim 18inci lubang tiga skru pasal knuckle dia di cipta khas dari citreon. kah kah kah

MOTORSPORT FOR LIFE!!!

Sumber: fb Mat Kacau

No comments: