10 September 2013

Tabiat Maine Coon Vs Oky

Artikel ini saya ambil dari beberapa blog seperti Wekipedia. Artikel membantu saya dalam mengenai tabiat Oky kucing Maine Coons (MC) peliharaan saya.

MC dikenali sebagai "gergasi lembut" kerana saiznya yang lebih besar dari kucing-kucing lain. MC juga mempunyai kecerdasan melebihi purata, menjadikan MC lebih mudah untuk dilatih. Kucing ini terkenal dengan kesetiaan mereka kepada keluarga yang memelihara namun mereka bersifat berhati-hati dengan persekitaran dan orang yang tidak dikenali. Saya merasa sangat hairan kerana kucing jenis ini tidak suka duduk di atas riba manusia, paling lama pun Oky suka duduk di riba tidak sampai 5 minit. 

Kelakuan Maine Coon kelihatan seperti kucing biasa, mereka hidup tenang di sekitar anjing, kucing lain, dan kanak-kanak. Mereka suka bermain sepanjang hayat mereka, bagi MN jantan yang cenderung untuk menjadi lebih lasak apabila mencapai dewasa (baligh) manakala bagi MC betina umumnya memiliki lebih berhati-hati, tetapi kedua-duanya adalah sama penyayang. MC mempunyai daya tarikan dengan air ini dikaitkan dengan beberapa teori bahawa ini menjadi sifat personaliti MC yang berasal dari nenek moyang mereka, yang berada di atas kapal dalam tempoh yang lama dalam kehidupan mereka. MC juga terkenal dengan yowling, chattering, bunyi "bercakap" (terutamanya "bercakap kembali" kepada tuannya)

Data insurans Binatang dari Sweden meletakkan purata jangka hayat MC di antara 12.5 tahun. MC umumnya baka yang sihat dan tahan lasak dan telah menyesuaikan diri untuk terus hidup dalam iklim New England di USA. Ancaman yang paling teruk bagi kucing spesis ini adalah cat cardiomyopathy hypertrophic (HCM) atau penyakit jantung. Kucing yang mudah terkena penyakit ini adalah MC jantan pertengahan. Syukor saya kerana Oky kucing betina dan dia aktif. HCM adalah penyakit yang progresif dan boleh menyebabkan kegagalan jantung, lumpuh kaki belakang kerana embolisasi beku yang berasal dari jantung, dan kematian tiba-tiba.

Terdapat kemudahan untuk menguji MC bagi mutasi MyBPC di Veterinar jantung Genetik Lab di Kolej Perubatan Veterinar terletak di Washington State University, mutasi MyBPC adalah penyebab HCM. Daripada ujian hasilnya kira-kira satu pertiga adalah positif. Namun begitu tidak semua kucing yang positif akan mempunyai tanda-tanda klinikal penyakit dan beberapa Maine Coon yang dibuktikan ujian klinikal cardiomyopathy hypertrophic negatif untuk mutasi ini, masih terkena dan ini mungkin mutasi kedua wujud dalam baka MC.

Satu lagi masalah kesihatan yang berpotensi bagi MC adalah atrofi otot tulang belakang (SMA), penyakit genetik diwarisi yang menyebabkan kehilangan neuron saraf tunjang yang mengaktifkan otot rangka tubuh dan anggota badan. Gejala biasanya dilihat dalam tempoh 3-4 bulan umur dan menyebabkan atrofi otot, lemah otot, dan jangka hayat dipendekkan. Di USA ujian ini juga ditawarkan untuk mengesan gen yang bertanggungjawab untuk SMA. Tapi di Malaysia saya kurang pasti.

Hip displasia adalah penyakit yang tidak normal pada sendi pinggul di mana ianya boleh menyebabkan lumpuh dan artritis. Kebarangkalian yang tinggi terjadi pada kucing jantan.

Penyakit buah pinggang polisistik (PKD) adalah gejala biasa berlaku pada umur kira-kira tujuh tahun dan ianya sukar untuk diubati. PKD secara amnya membawa kepada kegagalan buah pinggang dan secara genetik diwarisi oleh MC. Oleh yang demikian pemilik MC perlulah berhati-hati dan melakukan pemeriksaan untuk mencegah penyakit ini daripada berlaku.

Saya sangat berharap agar Oky sentiasa sihat dan hidup gembira selalu.

No comments: