22 April 2012

Tomcat - Hati-Hati

Sejak akhir-akhir ini kita sering terdengar cerita tentang sejenis serangga yang kalau terkena gigitannya akan mengakibatkan badan membengkak dan berair. Pada saya serangga ini mungkin serangga baru kerana selama ini saya tak pernah terjumpa serangga yang hampir berbentuk kal jengking berbelang hitam dan merah, tetapi berbentuk panjang. Nama serangga tersebut adalah Tomcat.

APA ITU serangga TOMCAT ?

Nama Am: Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta: Coleoptera: Staphylinidae)
Nama Setempat: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll
Spesies: Ädâ sekitar 47,000 Spesies
Habitat: Sawah padi dan padang sekolah.

Apabila digigit, serangga ini akan mengeluarkan cairan hemolimfe yang terdapat di dalam badan kumbang 
(kecuali sayap). Cecair ini mengandungi toksin yang paling berbisa di dunia walaupun dengan hanya sentuhan kepada serangga tersebut. Toksin ini dikenali sebagai 'Pederin' (C24 H43 O9 N) dan ianya ditemui pada tahun 1953. Racun ini 12 kali lebih kuat daripada bisa (venom) ular tedung. Walaupun kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun ianya masih tetap beracun. 

Sekiranya kawan-kawan mengetahui di kawasan anda dijangkiti oleh serangga ini apakah yang perlu dilakukan: 

1.   Kurangkan penggunaan cahaya lampu pada waktu malam, kerana kumbang rove amat tertarik kepada cahaya; 

2.   Gunakan aerosol anti serangga dan perangkap berpelekat; dan 

3.   Menggunakan kelambu nyamuk yang halus sewaktu tidur.
Sekiranya anda terjumpa serangga tersebut, elakkan:

1.   Duduk berdekatan dengan cahaya; 

2.   Jika dihinggapi kumbang rove, jangan sekali-kali menepuk serangga tersebut seperti nyamuk, sebaiknya hembus atau tiup supaya serangga tersebut lari dari tubuh kita; 

3.   Jika bersentuhan dengan kumbang rove, cepat-cepatlah basuh pada bagian yang terkena kumbang rove dengan sabun dan air bersih yang banyak.Jika digigit oleh serangga ini bekas gigitan akan menjadi seperti ruam-ruam merah dan ditengahnya bernanah dengan mencapai ukuran diameter 2cm. Ruam bernanah akan terus membesar jika tidak di ubati. Kita juga mungkin  boleh menyapukan krim yang mengandungi hydrocortisone 1% atau betametasone + antibiotik neomycin sulfat secara 3 kali sehari.

Kepada kawan-kawan tolong baca dulu dan sampaikan kepada ahli keluarga yang lain terutamanya yang berbendang atau anak-anak yang gemar bermain di padang. Perhatikan tubuh anak-anak dan cepat mengambil tindakan jika ada tanda-tanda gigitan tomcat.

No comments: