24 April 2012

KISAH RASULULLAH BERBICARA TENTANG DAJJAL

Diriwayatkan dari sahabat Rasulallah saw, pada suatu pagi Rasullullah saw berbincang dengan para sahabatnya mengenai Dajjal, kadang kala beliau meninggikan suaranya dan kadang kala merendahkan suaranya, sehingga kami (sahabat-sahabat) merasa seolah-olah kami berada di dalam kelompok lebah.

Pada petang hari, kami yang mendengar cerita Rasullullah saw telah pergi ke rumah baginda, sebaliknya baginda telah mengetahui soalan yang bermain dalam fikiran kami. Maka Rasullullah saw bertanya; "Apa khabar kamu semua", jawab kami "Baik ya Rasulallah", dan kami bertanya kepada baginda mengapa apabila baginda berbicara, kadang kala suara baginda tinggi dan kadang kala rendah?. Maka jawab Rasullullah; "Bukan dajjal yang mengkhuatirkan aku, jika dia muncul dan aku masih berada di antara kamu tentu aku akan membela dan menyelamatkan kamu daripadanya. Dan jika dia muncul, sedangkan aku tidak berada di samping kamu, maka umat manusia akan menjadi pembela atas dirinya sendiri, dan Allah Taala pengganti aku menjadi pembela dan penyelamat ke atas setiap orang muslim".

Rasulallah menjelaskan bahawa dajjal adalah seorang pemuda berambut kerinting dan matanya buta sebelah kanan. Rasulallah mengatakan ia serupa dengan ‘Abdul ‘Uzza bin Qathan. Dari Ibnu ‘Umar r.a. katanya Rasulullah SAW berbicara mengenai Dajjal di hadapan orang banyak. Sabda beliau, ”Sesungguhnya Allah Ta’ala tidak buta matanya sebelah. Ketahuilah, sesungguhnya Al Masih Dajjal yang buta mata kanannya seperti sebuah anggur mengembung”. Barang siapa di antara kamu bertemu dengannya, hendaklah dibacakan padanya permulaan surah Al-Kahfi. Dia akan muncul di suatu tempat yang sunyi antara Syam dan Iraq. Lalu dia akan merusak ke kanan dan ke kiri. Wahai hamba Allah oleh kerana itu teguhkan pendirian kamu!.

Tanya kami; "Berapa lamakah dajjal akan tinggal di bumi ?", jawab Rasullullah saw: "Selama 40 hari, satu hari pertama sama seperti setahun, satu hari kedua seperti sebulan, satu hari seterusnya seperti sepekan dan selebihnya seperti hari-hari kamu sekarang". Tanya kami; "Ya Rasullullah, ketika sehari seperti setahun, cukupkah kalau kami solat seperti solat sekarang?", jawab Rasullullah; "Tidak" tetapi hitunglah bagaimana pantasnya. Berapakah kecepatannya di bumi ?" jawab Rasullullah; Seperti hujan ditiup angin.

Baginda Rasulallah menceritakan bahawa:

Dari Hudzaifah r.a., dari Nabi SAW sabdanya,”Dajjal selalu membawa air dan api. Api itu sebenarnya adalah air sejuk, sedangkan air sebenarnya adalah api. Karena itu waspadalah kamu agar tidak celaka”. Apabila dajjal mendatangi suatu, maka diajaknya kaum itu supaya beriman kepadanya, lalu mereka beriman kepadanya dan mematuhi segala perintahnya. Di perintahkan langit supaya hujan, maka turunlah hujan. Maka diperintahkan bumi supaya subur, maka suburlah tumbuhan-tumbuhan. Bila hari sudah petang, ternakan mereka akan pulang ke kandang dalam keadaan lebih gemuk dan dengan susu yang lebih banyak kerana cukup makan.

Kemudian dajjal mendatangi kaum yang lain dan diajaknya supaya mereka beriman kepadanya tetapi kaum itu menolak ajarannya, maka dia berlalu dari mereka. Keesokan hari negeri tersebut menjadi kering kontang dan habis semua kekayaan mereka. Kemudian katanya; "Keluarkan perbendaharaanmu!" maka keluarlah seluruh kekayaan negeri itu dan pergi mengikuti Dajjal seperti pemimpin lebah diikuti rakyatnya.

Kemudian dipanggilnya seorang pemuda remaja lalu dibelahnya pemuda itu dengan pedangnya sehingga anak muda itu terbelah dua dan belahannya itu di lempar sejauh anak panah dipanahkan. Dajjal memanggil tubuh yang terbelah itu kembali, maka tubuh pemuda itu datang seutuhnya dan dengan wajah yang berseri-seri sambil ketawa.

Sementara Dajjal asyik dengan perbuatannya yang merosakkan, maka Allah Taala menurunkan Nabi Isa Al-Masih Ibnu Maryam. Dia diturunkan Allah dekat dengan menara Putih sebelah timur Damsyik dengan memakai dua pakaian berwarna, dan berpegang pada dua sayap malaikat. Apabila baginda menundukkan kepala baginda, maka hujan akan turun, dan apabila baginda mengangkat kepala baginda, berjatuhanlah daripadanya biji-biji perak bagaikan mutiara. Orang kafir tidak boleh mencium bau nafasnya, sesiapa yang kena bau nafasnya akan terus mati. Bau nafasnya boleh dirasa sejauh mata memandang, maka Nabi Isa a.s. akan mencari Dajjal. Dan Isa bertemu Dajjal di pintu gerbang kota lid (sebuah kota dekat Baitul Maqdis), lalu dibunuhnya Dajjal tersebut.

Kemudian Isa a.s menghampiri kaum yang dipelihara oleh Allah dari kejahatan Dajjal. Maka diusapnya mereka dan dikhabarkan kepada mereka akan kedudukannya di syurga. Allah mewahyukan kepada Isa a.s. "Aku akan mengelurkan hamba-hambaku yang tidak terkalah oleh sesiapa pun, kerana itu selamatkanlah hamba-hambaku yang soleh ke bukit", lalu Allah Taala mengeluarkan Ya'juj dan Ma'juj. Lalu Allah Ta’ala membangkitkan Ya'juj Ma'juj, bangsa ini turun melanda dari tempat tinggi. Gelombang pertama melewati telaga Thiber, lalu mereka minum habis telaga tersebut. Kemudian datang pula satu kumpulan yang lain, dan mereka berkata; "Sesungguhnya dahulu ada air di sini". Nabi Isa dan para sahabatnya terkepung, sehingga sebuah kepala lembu lebih berharga bagi mereka dari seratus dinar bagi seorang kamu pada hari ini (kerana kekurangan makanan).

Maka nabi Isa a.s. dan pengikutnya memohon kepada Allah s.w.t semoga Allah Taala menghancurkan Ya'juj dan Ma'juj. Maka Allah s.w.t mengirimkan kepada mereka penyakit hidung seperti dijangkiti haiwan-haiwan sehingga mereka mati semuanya.

Kemudian Nabi Isa dan para sahabatnya turun ke bumi. Tetapi tidak sejengkal tanah pun di dapati melainkan penuh dengan bangkai-bangkai busuk. Nabi Isa dan para sahabatnya mendoa kepada Allah s.w.t semoga sudi menghilangkan bangkai-bangkai yang busuk itu. Maka Allah s.w.t mengirimkan burung-burung sebesar unta lalu di angkut bangkai-bangkai tersebut dan dilemparkan ke tempat yang diperintahkan Allah s.w.t.

Kemudian Allah menurunkan hujan, sehingga walaupun rumah-rumah tanah liat dan rumah-rumah bulu dibersihkannya. Sehingga bumi kelihatan seperti kaca, kemudian Allah perintahkan kepada Bumi; "Tumbuhkan tumbuhan-tumbuhan dan kembali keberkatan mu!"

Ketika itu sekumpulan keluarga, kenyang dengan memakan sebuah delima dan mereka dapat berteduh di bawah kulitnya. Rezeki mereka sangat berkah, sehingga susu unta cukup untuk menampung kehidupan penduduk sekampung, susu sesekor lembu pula cukup untuk satu kabilah, susu seekor kambing cukup untuk sekeluarga termasuk saudara terdekat.

Ketika itu mereka berada dalam keredaan Allah Taala. Tiba-tiba Allah mengirimkan angin yang baik memyusupi ketiak mereka, maka tercabutlah roh setiap mukmin dan orang muslim. Maka tinggallah orang-orang jahat mereka bercampur baur seperti kaldai, maka terjadilah hari kiamat.

Walallahualam ..............

Peringatan dari Rasulallah SAW: Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah SAW bersabda,”Segeralah kamu beramal sebelum terjadi enam perkara:

(1) Sebelum matahari terbit dari Barat,

(2) Keluar asap atau kabut,

(3) Keluar Dajjal,

(4) Keluar Dabbah (binatang melata),

(5) Peristiwa yang menimpa dirimu sendiri (maut),

(6) Peristiwa yang menimpa orang banyak (kiamat)”.

No comments: