13 July 2012

Salahudin AL-Ayubi

Bolehkah kita praktikkan kata-katanya???
Pada kita yang beragama Islam nama seperti panglima Islam Salahudin Al-Ayubi biasa kita dengar kerana nama beliau kita ketahui sejak dari bangku sekolah. Kita telah diperkenalkan kepada panglima yang berjasa ini dengan keberanian dan ketakwaannya.

Walaupun kawan-kawan telah mengetahui akan panglima ini, saya masih hendak memperkenalkan serba sedikit akan sejarah mengenai Salahudin Al-Ayubi. 


Nama sebenar beliau adalah Salah Ad-Din Yusuf ibn Ayyub beliau lahir di sekitar tahun 1138 dan telah meninggal dunia pada 4 Mac 1193). Panglima ini bukan sahaja dikenali kepada orang-orang Islam malahan kepada dunia Barat. Beliau adalah seorang Muslim Kurdish dan bertanggungjawab mengasaskan dinasti Ayyubid serta menjadi Sultan pertama Mesir dan Syria. Beliaulah yang mengetuai angkatan tentera Islam untuk memerangi tentera Franks dan lain-lain tentera Salib Eropah di Levant. Kegemilangan Kesultanan Islam semasa pemerintahan beliau, beliau telah menakluki Mesir, Syria, Mesopotamia, Hijaz, Yaman, dan bahagian-bahagian Afrika Utara.

Di bawah kepimpinan baginda, tenteranya telah mengalahkan tentera Salib di Pertempuran Hattin. Salahuddin adalah tokoh yang terkenal dalam Kurdish, Arab, dan budaya Islam. Sikapnya dan kelakuannya yang mulia dan sangat sopan santun itu telah menjadi cetusan kepada perbabadan Barat dan agama Kristian. Panglima ini juga amat dihormati oleh musuhnya tentera Salib termasuk Richard Lionheart.

Di atas adalah kata-kata hikmat Panglima Salahudin, tanyalah pada diri sendiri apa pula pandangan kita tentang hidup ini???

No comments: