14 July 2012

Doa Membatalkan Sihir


Surah Yunus, Ayat 81-82.

Maksud ayat: Setelah mereka melemparkan (benda-benda itu), Musa berkata "Apa yang kamu datangkan itu adalah sihir. Sesungguhnya Allah akan mendedahkan kepalsuannya (dengan mukjizat yang dikurniakanNya kepadaku) Sesungguhnya Allah tidak akan menjayakan perbuatan orang yang melakukan kerosakan.

Saudara dan Sahabatku,

Seperti janji Allah bahawa dunia ini hanya pentas semata-mata, ia penuh dengan tipu muslihat maka sudah tentu hidup di dunia ini mempunyai pelbagai masalah yang perlu dihadapi oleh kita dengan penuh tabah, beriman, berilmu dan sabar. Namun semua itu adalah bagaikan dugaan Allah sahaja. Setiap masalah/ penyakit yang diturunkan Allah disertakan dengan ubatnya sekali - kita manusia hanya perlu melipat gandakan usaha untuk mencari penawarnya.

Begitu juga dengan sihir yang jelas adalah ilmu hitam yang menjadi permainan iblis dan syaitan yang sering dikenakan kepada manusia. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ada menurunkan pembatal atau ubat kepada sihir ini. Ayat di atas adalah salah satu ayat yang jika diamalkan dengan betul akan menjadi pembatal kepada ilmu sihir yang dimaksudkan/ ditujukan kepada sasarannya.

Oleh yang demikian apa kata kita amalkan, ayatnya pun bukan panjang sangat kan??

No comments: