09 February 2011

My Autograph - SMJ (2)

Ini adalah keluhan yang tidak serius dari seorang sahabat... agaknya C.T Serpico masa ini baru belajar untuk bercinta.. jadi autograf ini menjadi sasarannya. Walau apa pun kami yang sebenarnya tak pandai nak bercinta cintun macam pelajar sekarang. Bersekolah pada kami adalah tempat dan masa yang paling manis dan bebas dalam hidup. Setiap hari ke sekolah adalah untuk berjumpa kekawan di samping menimba apa sahaja ilmu yang dicurahkan oleh guru. Suasana dan kaedah bersekolah semasa zaman saya dan kini nampak sangat jauh bezanya. Sekarang ini bersekolah macam satu deraan dan seksaan... langsung tidak ada keseronokan. Tapi apa boleh buat masa berubah seiring dengan pergerakan negara menuju ke era negara maju dan moden. Bagi memastikan hasrat negara itu tercapai rakyat perlu mempunyai ilmu yang lengkap dan mampan.

Insyaallah sahabat, kalau kena tempatnya memang saya tak suka menasihati seseorang di khalayak ramai. Tetapi ada juga manusia yang terpaksa di tegur di khalayak ramai... baru boleh berubah... selama 3o tahun bertugas dah ramai manusia yang saya jumpa dan mempunyai pelbagai ragam.

Memang saya akui tak ramai yang mempunyai sifak keras hati, memikirkan hanya mereka sahaja yang betul dan tidak tahu menghormati orang lain. Mereka-mereka ini, saya tangani dengan cara merendahkan ego diri seseorang itu, dan selepas dari itu sikap mereka akan berubah sama ada positif atau negatif. Seperti yang saya cakapkan di atas tadi, biasanya mereka yang sebegini perasan bahawa mereka adalah yang terbaik, tercantik dan berjawatan tinggi.... (perasannya dia)

Tulisan dari salah seorang sahabat Cina saya, iaitu Ban Huat, tetapi beliau sangat fasih berbahasa Melayu. Selepasa dari zaman persekolahan saya tak pernah berjumpa dengan beliau. Untuk balik ke kampong saya, saya akan melalui Pekan Selandar - iaitu tempat tinggal/ asal Ban Huat, saya pernah terfikir beberapa kali untuk berhenti bertanyakan di mana agaknya Ban Huat kini. Tapi rasa seganlah pulak!!!!

Yang akhir ini adalah tulisan Siew Chin, sahabat saya ini seorang yang comel, tapi tak tahulah kini bagaimana agaknya rupa dia selepas lebih 30 tahun tak pernah berjumpa?

No comments: