08 February 2011

My Autograph - SMJ (1)

Aku macam juga pelajar-pelajar lain apabila tamat sekolah akan menyediakan sekurang-kurangnya 1 Autograph untuk cacatan/ pesanan/ kutukan sahabat dan kawan-kawan sekolah. Aku ingin berkongsi buku autograph dengan kalian. Ada catatan yang telah berusia hampir 30 tahun. Mungkin masa itu kita akan tercari-cari kata-kata,bait puisi yang indah untuk dirakamkan dalam Buku Autograph Teman. Tapi secara relatifnya adakah kita mengambil kisah akan catatan tersebut. Jomlihat apakah yang dinukilkan oleh sahabat-sahabat saya. Ini adalah catatan teman aku yang menggunakan nama samarannya sebagai Morgon.

Yang ini dari sahabatku Saadiah, agaknya dia sendiri pun dah lupa apa yang dicatatkan. Pesanannya supayadiatidak dilupakan menjadi kerana sehingga kini dia adalah antara sahabat yang aku tak pernah lupakan di samping Mukminah, Mia, Aisyah, Norlishah dan ramai lain. Walaupun tak dapat bersua muka tapi mereka masih lagi kekal di ingatanku. Tapi gambaran wajah mereka adalah seperti di zaman persekolahan, kerana tak pernah bertemu selepas zaman persekolahan.

Autograph ini adalah tulisan dari seorang teman bernama Riza, puas aku cuba ingat-ingatkan siapakah dia Riza ni, tapi masih tak timbul wajahnya.... akhirnya aku terfikir adakah sahabatku yang bernama Riza.... atau ada kemungkinan teman-teman sahabatku yang bermurah hati untuk mencatat sesuatu di Autographku. Walau apa pun aku ucapkan ribuan terima kasih. Jom lihat apa yang ditulisnya..


Sama ada secara kebetulan atau, kerana fitrah hidup, memang hidup manusia bagaikan roda, ada kala di atas dan ada kala di bawah. Walau di mana sekalipun kita... kita mempunyai fungsi yang sama, iaitu bersyukur, berusaha dan menyerah diri ke hadrat Allah. Bukan semasa senang sahaja kita bersyukur dan bukan semasa susah sahaja kita menyerah. Bersyukur, berusaha dan menyerah perlu bergerak seiring kerana selagi kita bernama manusia yang mampu bergerak.

Usah dibiarkan hidup tanpa tujuan di bumi Allah... takut-takut tak sempat untuk menyediakan bekalan ke alam yang kekal.

Esok ada sedikit lagi catatan autograph dari sahabat-sahabat saya. Tungguuuuuuuuuuu

No comments: