07 January 2011

Catatan Perjalanan - Venice, Itali


Antara bandar-bandar di Eropah yang saya suka lawati adalah Venice. Salah satu bandar dalam negara Itali atau Italia panggilan oleh rakyat Itali. Saya ke Venice dengan penerbangan - menaiki kapal terbang Easy Jet dari Lapangan Terbang Charles De Gore, Paris. Penerbangan merentasi banjaran Alps, tetapi macam kurang salji di banjaran tersebut sebab pada masa itu adalah musim panas. Penerbangan mengambil masa lebih kurang 45 minit atau 1 jam.


Pesawat mendarat di Lapangan Terbang Venice, lapangan terbang yang kecil sahaja. Daripada sini saya terpaksa berjalan kaki sedikit untuk sampai ke stesen Water Bus - Dari lapangan terbang tadi hanya water bus sahaja yang boleh membawa pengunjung untuk ke tengah-tengah Bandar Venice. Saya ni fobia dengan air terutamanya yang mempunyai kedalaman seperti kolam, sungai dan laut. Jadi bila nak melangkah naik ke Water Bus saya dan mula bimbang, takut terjatuh ke dalam air. Perasaan je tu... bukannya mudah nak jatuh, tetapi biasalah perasaan takut akan mengatasi fikiran yang waras. Dengan hati-hati saya melangkah ke water bus yang lebih kurang macam feri di negara kita.


Perjalan dengan Water Bus tidaklah lama sama, iaitu lebih kurang 40 minit... dan apabila tiba sahaja di salah satu jeti yang hampir dengan hotel yang dah disewa... wow...wow ramainya manusia... macam-macam warna, bentuk dan rupa... Memandangkan pada masa itu musim panas, jadi ramai yang berpakaian secara santai sahaja. Rata-rata di bandar ini ramai orang, jadi agak susah untuk berjalan dengan menarik beg pakaian, tersangkut-sangkut dan terlanggar orang.


Yang bagusnya kat sini tak ada kereta, yang ada hanya basikal dan kereta tarik, serta gondola sahaja. Hendak tak hendak, terpaksalah saya tarik beg sendiri hingga ke hotel. Jauh juga dan bukan main banyak jambatan kecil-kecil dekat 5 ke 6 atau 7 jambatan yang terpaksa dilalui. Dah la macam tu jambatan-jambatan tu di buat macam berbukit... mana nak tarik beg yang berat. Mula tu saya menyungut juga tapi baru saya faham jambatan tu dibina sedemikian rupa adalah untuk membolehkan bot dan gondola melalui di bawahnya.


Lepas penat berjalan... alhamdulillah aku tiba juga di hotel .... yahooooooo... boleh berendam dalam air panas untuk relaxkan badan dan kaki.. Hotel di sini kecil-kecil dan kesemuanya di tepi laluan/ terusan, dari luar nampak macam buruk sahaja, tetapi apabila dah masuk ke dalam hotel, suasana yang selesa dan dihias dengan cantik dan menarik. Sayangnya hotel yang saya sewa tak ada lif dan saya di tempatkan di tingkat 3, dengan beg yang berat mengangkak juga saya naik tangga.

Satu lagi masalah, di sini tiada satu restoran muslim yang saya jumpa, tetapi ada beberapa pekerja restoran yang muslim. Apa nak buat makan pasta je la dan memang tak kenyang selama 2 hari saya di Venice.

No comments: