13 January 2011

Catatan Perjalanan - Milan, Itali


Kata orang bandar fesyen adalah Milan, New York, Londan. Tetapi setelah saya berada di Milan, saya dapati ianya macam bandar biasa sahaja. Maka pada suatu petang saya meronda Milan untuk melihat sendiri akan perkembangan fesyennya. Saya cuba-cuba melihat kalau-kalau ada sekolah/ institut yang melahirkan ramai pemaipemain dalam bidang ini, tapi tak jumpa atau mungkin saya kurang faham bahasa yang digunakan.

Saya bertolak dari Venice ke Milan dengan menaiki keretapi. Perjalanan agak jauh juga, keretapi mereka laju dan moden dengan beberapa kemudahan seperti mana yang disediakan oleh Keretapi Tanah Melayu hanya keretapi mereka lebih lancar pergerakan mereka dan tidak bising. Goncangan juga tidak kuat dan hampir tidak terasa. Saya rasa seronok memerhatikan tamadun Itali melalui perjalanan saya dengan keretapi, tetapi yang sangat jelas adalah satu... iaitu negara mereka sangat bersih, tidak seperti negara kita yang akan menjumpai beberapa semak samun yang tidak terurus dan sampah sarap buatan manusia merata-rata tempat di sepanjang laluan keretapi. Maaflah tetapi ini adalah kenyataan.

Ini adalah stesen pengangkutan Milan, menyediakan beberapa pengangkutan dari keretapi, trem, teksi dan bus. Saya turun di sini dan dari sini hanya berjalan kaki ke hotel, perjalanan tidak jauh sangat, tetapi mada masa itu musin panas jadi penat sedikit. Semasa saya nak balik ke Paris dari sini, saya mengambil bus dari Stesen tadi ke Lapangan Terbangan Milan.


Ini adlah gereja lama dan rasanya yang terbesar dan tertua di Milan, dipanggil dengan nama Duomo, dalam bahasa Inggeris di kenali sebagai The Duomo, gereja Gothic cathedrals yang terbesar di dunia. Saya tak dapat nakmengambil gambar di sini hanya sempat snap dari jauh sahaja.

No comments: