11 January 2011

Wife???????





2 comments:

Keris Laksamana said...

salam,
mmg benar perkara tue terjadi,dulu ramai isteri HORMAT pada suaminya..
disebabkan adanya didik agama,pandai jaga tatasusila.....
pandai jaga diri,tidak meninggi suara,pandai jaga pakai,minum suami
tapi kini...semakin hari semakin berubah..disebabkan wanita
1-ingin megerja kerjaya
2-gaji si isteri lebih tinggi
3-tidak takut/hormat pada suami
4-kena pukul sikit boleh mengadu ke makhamah
5-kesilapan besar,ambil orang gaji
6-kurangnya kemajlis agama/didikan agama
7-wanita fikir apa yang lelaki boleh buat,dia pun dapat buat.
8-kalau macam tue dia rasa,hebat
dan tidak takutkan kepada YANG MAHA ESA.
sama2 fikirkan mungkin terjadi,mungkin tidak....so,BIAAARKAN syurga terletak padadiibawah kaki SUAMI.
INGAT LAH pada wahai ISTERI2 diluar sana..
kini bulan safar,cari lah fadilat2 dibulan SAFAR.

Unknown said...

KL, secara amnya saya setuju dengan pandangan saudara. Kalau disorot kembali, hasil insan sekarang adalah dari kelemahan didikan dahulu. Pada saya didikan pada anak-anak patut bermula dari rumah, bermakna ayah ibu perlu ada masa untuk mendidik anak agam dan budaya. Apa yang berlaku sekarang ini (separuhnya saudara dah bentangkan) adalah kesilapan yang berlaku lebih kurang 20 hingga 30 tahun yang dulu, apa bila negara mula bergerak menuju pembangunan dan pemodenan, di mana kedua suami isteri mula keluar rumah bekerja untuk mencari rezki yang lebih. Apa yang boleh mereka boleh lakukan apabila masing-masing sudah penat bekerja - mereka tak sempat untuk memantau kelakuan dan pelajaran anak-anak. Anak-anak bagai membesar sendiri dengan gaya yang diceduk dari mana-mana sahaja.

Di samping itu anak-anak mula meniru sikap ayah ibu tadi yang ber'tuhan'kan materialistik. Kesan itu masih ada lagi sekarang - cuba lihat pada cara hidup, gaya, pertuturan dan sebagainya sahabat-sahabat di sekeliling kita. Usah dikatakan agama, budaya pun entah ke mana, mana ada rasa hormat pada orang tua dan belas ihsan pada kanak-kanak. Inilah hasilkan apabila seseorang yang tidak ada pendidikan agama dan budaya yang cukup menjadi suami atau isteri.

Oleh yang demikian saudara KL, carilah isteri yang ada pendidikan agama dan kenal akan budaya dia sendiri. Agar dia boleh mendidik anak-anaknya menjadi insan yang mulia di dunia ini. Itu hanya pandangan saya setelah saya buat beberapa observation dan analisis tak akedemik.