05 June 2015

Matahari Terbit di FBS

Kalau kat rumah saya di Ampang Selangor saya menyaksikan matahari membenamkan diri di kaki langit dan puncak bangunan, tapi kali ini di kampong saya, saya menyaksikan matahari terbit di hadapan rumah.

Melalui celah-celah pokok kayu cahaya matahari pagi menyengokkan diri. Cahaya yang kuat dan terik terasa sangat di dahi dan muka. Tapi inilah juga nikmatnya bangun pagi.

Langit yang masih berbalam kehitaman menjadikan semua benda kelihatan hitam dan kelabu. Kalau dulu semasa saya dalam Wataniah waktu-aktu begini pertahanan dan pengawalan lebih ketat kerana masa ini yang dipanggil stand-to ini merupakan masa penyusupan musuh ke dalam pangkalan kerana bias mata dengan cahaya dalam dua dimensi berbeza.

Mudah-mudahan saya, emak dan kucing-kucing saya betah dengan lokasi kehidupan baru kami.

No comments: