17 June 2015

Isu Komunikasi Guru Dalam Komuniti

Ini adalah keluhan hati saya semasa saya berkhidmat di Jabatan lama saya. Semasa di sana saya banyak berurusan dengan para-para guru, terutamanya guru-guru yang berhasrat untuk mendapatkan kuarters yang lebih dikenali sebagai KIP. Sungguh saya terperanjat dengan apa yang saya alami. Nak tahu apa ceritanya jom bersama suara hati saya . . . semoga ianya dapat diubah ke arah kebaikkan kerana GURU adalah jasa terbesar semua manusia yang bertamaddun termasuk saya.

Saya telah berkhidmat di pejabat tersebut selama hampir 4 tahun, sejak itu saya didedahkan dengan ketidakbenaran tangapan lama tetapi kini ianya menjelma menjadi kebenaran. Macam teka teki, tetapi inilah yang akan saya luahkan.

Lama sudah saya fikirkan untuk menyatakannya di dalam medium ini, hanya sekadar untuk berkongsi rasa, penadangan dan pendapat. Bukan untuk mencari kesilapan dan kesalahan sesiapa, apa tah lagi kesilapan sekumpulan insan yang banyak jasanya. Kumpulan insan inilah yang berjasa membangunkan negara secara tidak langsung. tetapi kini saya berhadapan dengan kumpulan insan yang berjasa ini tetapi dalam ruang lingkup yang sangat berbeza ceritara dan kesan di hati.

Dah panjang lebar saya beteka teki, tetapi masih lagi kata-kata yang hendak diluahkan seakan tersekat di kerongkong, bagi tergajut di bibir, seperti ada sesuatu yang menghalang kata-kata itu meloncat dari peti suara ini seterusnya mematah-matahkan 2 jari dari terus menekan huruf-huruf di papan kekunci. Tetapi jika tidak dizahirkan bagaimana ianya dapat dibentangkan, bagaimana hati dapat diredakan dan bagaimana fikiran dapat direalisasikan. Dan paling utama bagaimana ianya dapat diubah !!!!

Dari Kementerian Pertahanan saya diarah bertugas di jabatan pendidikan di bawah Kementerian Pendidikan. Rupanya iklim dan budaya yang sangat berbeza. Mulanya saya pujuk diri untuk memberikan masa untuk mengasimilasikan diri dengan suasana dan rakan-rakan baru. Tetapi semakin lama, semakin banyak yang terkumpul di dalam hati dan kini ianya seakan ingin meletup. Ada kemungkinan jika saya teruskan mendiamkan diri takut ianya mengundang sesuatu yang tidak wajar. nauzubillahhiminzalik, semoga dijauhkan Allah swt.

Apabila kita menyebut guru, yang terbayang pada kita adalah seorang insan yang mendidik dengan bahasa yang baik dan gaya penyampaian yang mudah diterima dan difahami oleh anak didiknya. Itulah yang saya katakan ketidak benaran di atas, saya terkejut apabila guru-guru yang berurusan dengan saya menggunakan bahasa yang kasar, menyindir, mencari kesalahan dan mengherdik staf saya dengan perkataan dan kata-kata yang bukan dari mulut seorang guru. Bukan seorang tetapi ramai yang bersikap begitu, dan hampir kesemuanya adalah guru-guru muda. Kenapa ini boleh berlaku? Adakah menjadi guru merupakan pilihan terakhir setelah lama mencari kerja? makanya guru dipilih untuk menyambung kehidupan walaupun tidak minat!!!

Akhirnya saya berjaya keluar dari Jabatan tersebut, berjaya untuk menghentikan tanggapan buruk dari berterusan, berjaya memalingkan wayah secara terhormat. Kerana inilah kelemahan saya yang tidak dapat terus menegur dengan lidah untuk kebaikkan kerana dalam usaha untuk menyatakan kebenaran saya sering diherdik dan disindir. Rupanya mereka maupun apa juga yang mereka idamkan tanpa mengira peraturan dan prosedur. Cuba mendapatkan apa yang bukan hak mereka, walaupun memangnya tidak semua tapi segelintir yang sedikit itu yang paling menyakitkan.

Semoga sesiapa yang terbaca luahan hati saya, yang terasa fikirkan semula . .  jangan cakap apa-apa sekarang . . .  fikirlah apa bila hati dah tenang . . . kerana fikiran yang marah selalunya dari hasutan syaitan ..

Saya juga nak minta maaf jika luahan hati saya ini mengganggu keteneraman rakan-rakan.


No comments: