31 August 2014

5 Sebab Kenapa SiComel Menjadi Sempurna Dalam Keluarga

Kali ini sya ak brkongs dengan dasemua maklumat mengenai sicomel kucing pemeiharan kita. Saya peroleh artikel ini dari

Sicomel, kadang-kadang dilihat sifatnya suka menyendiri dan tidak personaliti. Sudah tentu dengan generasi sekarang ini kebanyakkan mereka ini lebih suka tidak berkongsi kehidupan mereka dengan sicomel. Kami pencinta kucing ketawa kerana kita tahu ianya tidak benar sekali dengan cara generasi sekarang. Setiap kucing mempunyai personaliti yang hebat dan unik. Mereka seronok, bersosial dan menjadi sebahagian dari keluarga kami.

Sesetengah keluarga menganggap anjing adalah haiwan peliharaan keluarga terbaik dan aktif, bersemangat penyayang serta suka bermain. Kami fikir anjing adalah haiwan kesayangan keluarga yang terbaik untuk beberapa, namun, sicomel boleh menjadi pilihan yang lebih baik untuk keluarga, terutama mereka yang mempunyai kehidupan yang sibuk.

Berikut adalah 5 sebab mengapa sicomel adalah haiwan peliharaan kesayangan keluarga yang ideal.

1- MEREKA BERSOSIAL

Kami sedar bahawa sicomel lebih cenderung bersosial antara satu sama lain, tetapi sebahagian besarnya, mereka akan datang di mana adanya manusia. Salah seekor kucing kami sentiasa berada disisi dan sentiasa dalam penglihatan kami. Jika anda bergerak kedalam ruang tamu untuk menonton televisyen, mereka akan mengikuti dan berada disisi anda, bukan?. Sicomel tidak akan melompat disekitar anda berada, tetapi mereka menikmati serta berkongsi ruang dengan anda. Sesetengah kucing akan berasa dirinya di dalam keadaan selesa bersama dengan pemiliknya. Salah satu teknik untuk mengajar anak-anak yang betul untuk mengenal dan menyayangi sicomel

Sesetangah kucing akan menyorokkan diri dari tetamu yang datang kerumah anda tetapi ada juga sicomel tidak takut dengan kehadiran org luar malah memanjakan diri di hadapan tetamu yang hadir berkunjung. Tidak seperti anjing, sifat kucing yang agak santai dan tidak terlalu gopoh untuk mendapat perhatian dari pemiliknya. Sekali lagi, sesetengah keluarga menikmati kehidupan seperti ini yang lebih tenang dengan kehadiran sicomel.

2- MEREKA BERMAIN

Tidak kira bagaimana sosial kucing, mainan besar biasanya sifat dan cara untuk melibatkan diri dalam permainan kucing yang aktif. Sicomel yang aktif dan sihat lebih suka dengan permainan yang berunsurkan pergerakan tali yang diikat dengan sebatang rod. Malah anak-anak kecil boleh menggunakan rod ini untuk bermain dengan kucing mereka. Sicomel sering melucukan apabila mereka bermain dan kanak-kanak suka dengan cara sebegini. Mereka suka melompat dan berlari dikawasannya. Ini adalah hiburan yang sangat baik untuk semua peringkat umur!

3- MEREKA MENGAJAR ANAK-ANAK TENTANG BELAS KASIHAN

Sesetengah anjing akan bermain dengan aktif dan kasar tidak kira keadaan sekalipun. Sicomel lebih suka di kendalikan dengan cara yang lemah lembut dan senyap ketika bersama-sama. Disini kanak-kanak boleh belajar bagaimana untuk berhati-hati dan hormat berinteraksi dengan sicomel, mereka belajar erti sifat belas kasihan. Inilah sifat yang akan mereka pegang untuk kehidupan di akan datang.

4- MEREKA MUDAH DAN SENANG UNTUK DIJAGA

Tidak seperti anjing, kucing biasanya melatih diri mereka sendiri. Mereka akan menguruskan dirinya sendiri seperti membersihkan dirinya dengan lidah, 'poo' & 'pee' dibekas pasir yang disediakan kerana ianya adalah kehidupan semulajadi sicomel. Ini menjadikan penjagaan kucing agak mudah bagi keluarga yang mempunyai jadual sibuk. Pada masa yang sama kanak-kanak akan mempelajari sikap tanggungjawab apabila mereka tahu bagaimana untuk mengendalikan sicomel dengan mudah.


5- MEREKA BOLEH BERSENDIRIAN SEKETIKA WAKTU
Sesetengah 'Dog Lover' sering terpaksa meninggalkan kerja atau mengambil masa untuk membawa anjing mereka keluar berjalan-jalan. Walaupun kucing tidak boleh dibiarkan bersendirian untuk tempoh masa yang lama, mereka boleh bersendirian untuk seketika waktu dan dengan cara ini membolehkan anda bersama keluarga untuk menjalankan aktiviti seperti belajar, bermain dan santai.

Jika anda mendapati anda terlepas waktu makan sicomel, anda akan meminta salah seorang dari keluarga untuk memberi makan serta bermain dengan sicomel. Dan jika anda hendak pergi bercuti atau atas dasar tugasan diluar kawasan, anda akan menggunakan servis penjagaan sicomel atau perkhidmatan hotel haiwan untuk menjaga mereka dengan harga dan bayaran yang berpatutan. Sicomel adalah haiwan yang suka bebas, tetapi mereka masih tetap memerlukan perhatian dan kasih sayang!

Adakah anda berfikir kucing adalah haiwan peliharaan yang sesuai untuk keluarga yang sibuk? Sila tinggalkan komen anda diruangan yang disediakan....

Sumber: Zul n Azizi Boarding Pets

No comments: