25 May 2012

Kerenah Kuning dan Anaknya Putih

Tengok mata kucing ini, tak boleh percaya kucing ini memang pandai berlakun, depan kita nampak baik sangat tapi yang sebenarnya dia jahat dan garang. Betullah kata peribahasa Melayu "Alim-alaim kucing" macam tu juga dengan manusia depan orang nampak baik dan alim, tapi di belakang orang subhanallah rupanya j---t bukan main. 


Walaupun dia garang, tetapi hati ibu kucing ini tidaklah pula seperti hati sesetengah manusia yang buang anak tepi longkakng, dalam parit, buang dari atas rumah flat dan sebagainya. Kuning akan awasi anaknya kemana sahaja Putih pergi. itu yang Miz selalu kena bila Putih pergi dekat dengan Miz.

Tempat rehat dia di bawah kereta dan ada kalanya di atas kereta. itu yang buat saya marah, bila saya lupa nak tutup depan kereta dengan plastik, pagi esoknya penuh dengan bulu Kuning dan Putih ditambah pulak dengan garis kuku dia. Puas cakap dan halau tapi dia tetap suka berkongsi kawasan rumah dengan saya. Apa nak buat bumi Allah, duduklah.....

Putih teruja melihat Miz berlari-lari di halaman, memang perasaan kucing kecil suka bermain... tapi dia takut sebab saya ada berhampiran dengan Miz.

Putih sempat menyusu dari ibunya....

2 beranak yang bergelandangan....

No comments: