29 March 2015

Novel: Hijab Sang Pencinta - RAM


Novel ini adalah novel ke 3 dalam Siri Novel Bagaikan Puteri yang dinukilkan oleh RAM. Saya selesai membacanya pada 28 Mac 2015 yang lalu. Melaluinya maka terjawablah tandatanya saya tentang bagaimana Manggala dicipta oleh Taughut yang bertunjangkan kepada kehendak Iblis yang dilaknati oleh Allah Taalah. Rupanya ada manusia yang sanggup menukarkan syurga kekal abadi untuk syurga dunia yang palsu dan neraka yang kekal abadi.

Kali ini, saya dibawa oleh RAM bersama-sama dengan pengembaraan Laksamana Sunan ke abad ke21 yang meninggalkan abad 15 jauh dibelakangnya. Namun cita-cita Haryani untuk menjadi suri Sunan tidak kecapaian apabila Sunan ditembak mati di majlis pernikahannya oleh Hamid. Kasihan Haryani kerana hasratnya tidak kesampaian.

Dengan 'kematian' Sunan di abad ke 21, ada kemungkinankah dia tidak akan kembali lagi ke abad itu untuk bertemu Haryani?

Saya sekali lagi mencari masa untuk memulakan novel ke4 - Cinta Sufi. Apa berlaku ya - Sunan dah pun kembali ke abad ke 15 dan kini berada di kampung halamanya di Punggor.


No comments: