09 March 2015

FELINE LOWER URINARY TRACT DISEASE (FLUTD) SIRI 2

Sambung lagi ilmu mengenai penyakit FLUTD. Jom kita baca tulisan Misi Gojes dari Helo Vet Disini....

Bismillah…Assalamulaikum warga Pencinta Kucing sekalian. Bertemu kembali kita di nota seterusnya. Hari ini, misi nak huraikan sedikit topic berkenaan FLUTD siri 2. Kelas kann ade siri satu dan dua….hahah. Siri pertama tempoh hari, misi dah terangkan sedikit tentang Calculi aka Batu Karang kan! Hari ni…Cystitis pulekkkkk. Selamat mengulang kaji uols.. #fliparmpithair

Misiii… Feline Interstitial tu apa?

Haaaaa…sebenarnya Cyctitis ni merupakan pembengkakan pada pundi kending yang mengakibatkan gangguan pada system perkumuhan sekaligus mengakibatkan jangkitan. Beza antara FLUTD 1 = Calculi dan FLUTD 2 = Cystitis ni simple sahaja. Rujuk jadual dibawah ya.

FLUTD 1 : CALCULI/BT. KARANG

FLUTD 2 : CYSTITIS

Jantina % DIJANGKITI Batu Karang (FLUTD1) % DIJANGKITI Cystitis (FLUTD 2)

JANTAN 70% 30%

BETINA 30% 70%

Simple kan…kalau mengikut kajian, peratus serangan Batu Karangn cenderung kearah si jantan manakala cystitis pula lebih cenderung menyerang betina. Kenapa? Kerana salur kencing si jantan jauh lebih panjang dari betina. Hehehe..

Ayo Misi…bagi iols blur jew.. Ape symptom-simptom Feline Interstitial Cystitis ni?

Simptom-simptom penyakit ni adalah :

-    Percubaan untuk kencing yang sangat kerap
-    Meneran sewaktu Qada Hajat
-    Kencing di tempat-tempat yang tidak sepatutnya – bukan di litter box.
-    Membuat bunyi bising sewaktu kencing…sakit oooooooo
-    Kecing yang berserta darah

Haaaa…kalau Nampak tanda-tanda mcm ni kat kucing korang tu…bersedialah yerr..cepat2 bawak ke Klinik Veterinar tauu..

Aisehmannnn…takot la Misi…cer bagi tau ape punca terjadi Cystitis ni ek?

Haaaaa…nama pun jangkitan pada pundi kencing. Biasanya berpunca dari :
Stress. Akibat dari perangai yang suka tahan kencing.
Jangkitan bakteria dari salur salur kencing naik ke pundi kencing- kotak pasir yang kotor!!!
Jangkitan Virus (FeLV – Feline Leukemia Virus)
Hormon yang tidak stabil – berpunca dr masalah Diabetes atau Tiroid.

Amat penting untuk korang bawa kucing korang ke Klinik untuk pemeriksaan berkala. Bukan apa, kalau la kata mereka ada masalah kesihatan, Vet akan cadangkan kaedah rawatan awal supaya mampu membendung masalah lebih besar yang mungkin terjadi akan dating. Pemeriksaan fizikal di sesetengah klinik (termasuk la Klinik kami free jahhh)

Amboi…kelas kau misi…sempat promot. Dah..jangan merapu lagi…cer bagitau mcm mana nak diagnosi penyakit ni cepat…

Ahahaha…kesian korang kene baca repekan misi sebelum dapat info kan! Nasib la labuuuuuuuuuuuu … dah misi korang ni perangai macam Sailormoon..nak acaner kann..haha.

Well, diagnosis untuk FIC ni bergantung pada symptom yang ditunjukkan. Seperti yang dimaklumkan, FIC ni masalah yang hamper sama symptom dengan Batu Karang! Jadii.. Vet akan kenalpasti jangkitan berdasarkan History atau Sejarah kesihatan yang dimaklumkan oleh tuan mereka dan meraba bahagian pundi kencing si comel. Apabila symptom FIC dimaklumkan/dikenalpasti :
Vet akan cadangkan X-ray yang merupakan salah satu kaedah yang Klinik gunakan untuk kenalpasti jenis jangkitan yang berlaku didalam pundi kencing.
Ujian air kencing…biasanya digunakan untuk memeriksa kandungan protin..darah dan apa-apa sahaja yang abnormal didalam nya.
Kaedah terbaik untuk kenalpasti FIC adalah dengan kaedah Ultrasound.

I see…mcm tu ek misi…mcm mana pulak dengan rawatan nya?

Biasanya, kalau si comel memang dah disahkan oleh Vet menghidap Cystitis ni…mereka akan berikan rawatan yang sewajarnya. Bersesuaian dengan masalah yang dihadapi..

Vet Juga akan mencadangkan kaedah pemakanan yang bersesuaian bagi mengawal jangkitan di dalam pundi kencing dia.

Kaedah rawatan = Tidak dapat didedahkan kerana itu merupakan prosedur Klinikal.

Fine…prosedur la sangat ya Misi…ko takut kene report kan! Hahaha…dah..cepat ajar kaedah mencegah!!!

Hahahaha…sendiri mau faham la ya…well…kaedah pencegahan yang boleh diaplikasikan di rumah sangat lah mudah ya.
Pengurusan Kotak Tandas – Ko rasa??? hahaha
Kalau korang ade 4 juta ekor kucing dalam rumah…korang letak satu je kotak pasir tandas tu…cukup ke? Hahaha… Nisbahkan la jumlah si comel korang dengan kotak pasir yang patut ek. Sbg contoh…empat ekor kucing…korang sediakanlah 2 box untuk mereka poo dalam tu…sebab mesti ade antara mereka yg x suka berkongsi tandas…kang ditahan kencing terus jadi masalah pulekkkk..
SIZE DOES MATTER! HAHAHA..korang ingat korang je suka yang besar2? Kucing pun occay! Make sure saiz kotak pasir tu sesuai dengan saiz kucing korang… jangan la pulak kucing sebesar lori, kotak pasir sebesar mangkuk lengkong (agar-agar)!!!
Pastikan kotak pasir mereka tidak terlalu tinggi. Anak kucing kan kecik, kalau kotak besar acaner dia nak panjat kan…kand dia dok tahan kencing…dah masalah…
Pasir yang digunakan sebaiknya bebas habuk dan bau.. korang memang la suka pasir yang bau lavender lah…lemon lah…grilled steak bbq lah…ehh…lapar laa… tapi kucing x suka ya. Bau yang terlalu kuat mengakibatkan ketidak selesaan pada mereka.
Kerap cuci bekas pasir mereka ekk… Kekerapan yg terbaik sehari tiga kali…pagi, Tengah hari dan malam…bagi yang bekerja smpi x Nampak matahari tu…dua kali pun voleyyyy….
Letakkan Kotak pasir di lokasi yang mudah untuk mereka membuang dan pastikan tidak berdekatan dengan kawasan tempias hujan, atau berdekatan dengan objek yang mereka takut!

Haaaaa…mudah. Tu utk pengurusan kebersihan tandas. Selain itu, korang juga disarankan untuk menyediakan bekas air dalam jumlah yang mencukupi. Dan sediakan mainan atau kawasan khas untuk mereka bermain bagi tujuan mengurangkan stress.

Haa..sedikit sebanyak tentang masalah Jangkitan dalam Pundi Kecing yang kedua. Rujuk dan fahamkan ekk..kalau tak faham…bleh jew call/inbox weols ekkkkk

Peringatan: Nota ini bukanlah khidmat nasihat atas talian sebaliknya panduan khas kecemasan yang disediakan untuk tujuan pendidikan. SEPERTI YANG DINYATAKAN, SEBARANG MASALAH KESIHATAN DAN PERTANYAAN, MOHON PM KAMI DAN VETERINAR BERTUGAS AKAN MENJAWAB DAN MENGHURAIKAN KEKUSUTAN ANDA. DAN SEBAIKNYA, MASALAH YANG BERLAKU DIRUJUK DAN

DIPERIKSA DI KLINIK VETERINAR.

Disediakan Oleh :
Klinik Haiwan & Surgeri Puncak Jalil
No 29G & 29-1, Jalan PUJ 3/8, Taman Puncak Jalil,
43300 Seri Kembangan, Selangor.

FB Like : Hello Vet Disini

FB : Helo Vet Disini

Telefon : 0176598036

Posisi Kencing - Pundi Kencing yang membengkak!






Kerap Jilat Selumpam Kefimfim

No comments: