21 March 2015

Itam Mb dan Kudis

Kenapa payah sangat kudis Si Itam aka Itam MB nak baik. Dah macam-macam ubat dan cara saya usahakan tetapi kudis dia masih belum sembuh juga. Itam dihinggapi kudis di kawasan telinga dan di atas mata. Sinakal ini suka sangat mengaru-garu dengan kuku dia yang tajam tu.

Mula-mula ambil/ pungut Si Itam, dia memang ada kurap di telinga dan hidung. Berkat usaha, ubat dan keizinan Allah swt, kurap dia makin kurang walaupun tak hilang habis. Selepas saya beri mereka makan ikan kembung, saya perasan kurap dan tanda-tanda merah naik di telinga dan perut dia.

Baya bawa Itam ke Klinik dan dia disuntik dengan ubat kurap. Kurap dia hilang tapi kudis dia makin merebak. Macam-macam ubat dari yang murah hingga mahal saya beli, tapi masih tak sembuh. Kesian betul kesayangan saya ni. Selepas letakkan ubat di telinga, dia akan menggaru, mungkin ubat tu panas jadi saya pasngkan ekolar pada dia. Memang dia rimas tapi tak lama hanya sehingga ubat tu meresap masuk ke kulit. Semoga dia cepat sembuh, segalanya atas keizinan Allah juga.

No comments: