20 March 2011

Catatan Perjalanan - Perjalanan dengan Keretapi Dari Jakarta ke Jogjakarta Indonesia

Ini merupakan kali pertama saya dan rakan-rakan lain meneruskan perjalanan kami dengan menggunakan perkhidmatan keretapi Indonesia. Setelah selesai tugas-tugas di Jakarta, kami harus berada di Jogjakarta dan seterusnya ke Surabaya sebelum terbang balik ke tanah air. Dari Jakarta kami bertolak dari Stesen Keretapi Gambir Jakarta ke Jogjakarta.

Gambar di atas, kami sempat bergambar bersama-sama sebelum keretapi tiba di Stesen. Di samping itu saya juga berpeluang merakamkan gambar kenangan secara solo di Stesen yang sama dalam malam yang gelap, tak nampak apa pun. Hanya landasan keretapi yang tersusun tanpa keretapi. Agak lama juga menunggu, mata dah mula mengantuk dan sah bila naik sahaja keretapi dan duduk kami mungkin akan tenggelam dalam mimpi masing-masing. Lagipun berjalanan adalah di malam hari untuk melihat permandangan adalah mustahil kerana gelap gulita.

Tahu-tahu, kawan-kawan kejut kerana distinasi yang kami tuju dan tiba. Dalam pisat-pisat masing-masing tarik beg menuju ke bas yang dah lama menunggu kami untuk ke hotel.

Ini pandangan dalam keretapi Indonesia, nampak bersih dan ceria. Saya dengan salah seorang sahabat yang sama dalam robongan tersebut. Selepas dari ini kami masing-masing melayan kepenatan badan masing-masing. Agak tidak selesa tidur di tempat duduk.

Perjalanan dengan keretapi memang selesa dan kurang rasa bimbang memandangkan satu landasan satu keretapi, kebarangkalian untuk bertembung amat tipis sekali.

No comments: