18 March 2011

Catatan Perjalanan - Candi Prambanan Indonesia

Selepas mesyuarat Fakulti Sosial di Universiti Jogjakarta dan lawatan ke Muzium Karaton Kesultanan Jogjakarta, kami terus ke Candi Prambanan. Ketika kami sampai di Candi ini hari hampir senja, kami diberi peluang untuk meninjau kawasan ini tidak sampai 1 jam, mengikut kata juru panduarah Candi Prambanan melambangkan akan kebangkitan sebuah dinasti Hindu di Jawa Tengah. Ianya dipercayai telah dibina pada tahun 856 Masihi oleh seorang putera Hindu yang telah berkahwin dengan penguasa monarki Buddha Syailendra (dinasti yang membina Candi Borobudur). Candi Prambanan dikatakan sebagai bangunan luar biasa cantik pada abad kesepuluh. Ia menjadi terkenal semasa pemerintahan dua raja iaitu Rakai Pikatan dan Rakai Balitung.

Dalam kelam-kelam senja saya sempat juga merakamkan 3 keping gambar di sini untuk dijadikan kenangan. Rupanya ada cerita lagenda di sini, kalau tak silap jalan ceritanya hampir sama dengan cerita Tangkupan Parahu, walaupun individunya lain. Mengikut cerita rakyat tempatan di sini, patung Durga sebenarnya adalah berasl dari seorang putri cantik yang bernama Lara (Loro) Jonggrang, berubah menjadi menjadi batu disumpah oleh kekasihnya yang bernama Bondowoso, kerana marah. Kesahnya bermula apabila Jonggrang yang disukai oleh Bondowoso telah menetapkan syarat untuk perkahwinan mereka. Syaratnya di mana Bondowoso perlu membina untuknya candi dengan 1,000 arca dalam satu malam, sebelum matahari keesokan paginya terbit.

Walau bagaimanapun Bondowoso telah meminta bantuan dari dunia roh untuk menyelesaikan tugasan tersebut, dan berjaya membuat 999 patung. Bagi mengagalkan usaha Bondowoso, Jonggrang juga menggunakan sedikit tipu muslihat dengan meminta pertolongan daripada penduduk tempatan untuk menyalakan api supaya roh akan terfikir cahaya yang dilihatnya adalah matahari terbit. Bondowoso mengutuk perlakuan sang putri dan menyumpahnya menjadi arca ke1000 Candi Prambanan.

No comments: