19 March 2011

Catatan Perjalanan - Musium Hamengkubuwono Jogjakarta Indonesia

Keraton - adalah bahasa Jawa yang membawa erti Istana Raja. Keraton Kesultanan Jawa ini telah mula dibina pada 1755 dan berterusan sehingga hampir 40 tahun. Pemerintahan yang panjang oleh Hamengkubuwono I, setelah baginda mangkat pada tahun 1792, terdapat beberapa pembangunan ditambah kepada kompleks asal. Kalau tak silap saya kini yang tinggal hanya bahagian dalam Keraton sahaja, manakala bahagian-bahagian lain (sebahgian besar Keraton) telah menjadi bandar Jogjakarta. Nasib baik ianya sempat diselamatkan kalau tidak mungkin kita tak dapat melihat hasil peninggalan kesultanan Keraton Jawa lagi. Saya bersama beberapa lagi pengunjung Eropah sedang memasuki ruangan utama Keraton.

Kami bergambar di Balairong Seri kalau di negara kita. Dari luar bumbung balai ini kelihatan seperti bangsal biasa yang ditemui di Keraton, kecuali beberapa bahagian panel yang berlapis dengan emas dan dihiasi dengan lilin yang mahal. Cuba lihat silingnya sangat unik - maka tak hairanlah kalau berbaris panjang pengunjung menunggu giliran untuk bergambar di sini. Di belakang kami di dalam kepungan terdapat sebuah meja dan kerusi asal yang sering digunakan oleh Sultan. Di sinilah baginda menghabiskan masanya dengan tugas pentadbiran Kerajaannya setiap hari. Di satu sudut, terdapat batu tiga yang mengabadikan perjanjian rasmi antara Sultan dan Presiden Sukarno yang telah mengistiharkan Yogyakarta dengan status khusus di Republik Indonesia.

Dari penerangan petugas di sini, kesemua peralatan musik yang mempertontonkan adalah alat musik yang digunakan semasa pemerintahan Sultan dan di ruangan inilah pertunjukan seni dan kebudayaan dipersembahkan kepada Sultan. Begitu juga ruangan dan persembahan yang sama juga disajikan oleh Sultan kepada tetamu-tetamu Baginda. Kini ruangan ini masih lagi digunakan bagi tujuan yang serupa. Malangnya kunjungan kami tak kena pada jadual persembahan gamelan dan tarian tradisional Jawa. Saya kira ianya akan lebih menyeronokkan.

Saya bergambar dengan salah seorang petugas di Muzium ini, yang berpakaian Jawa trasdisional. Berbalik kepada bangunan muzium ini, seni binanya agak luar biasa, kalau tak silap mengambil contoh seni bena bangunan Belanda. Walau bagaimanapun Keraton ini telah di perintah oleh 9 Sultan Yogyakarta. Muzium Kesultanan Sri Hamengku Buwono IX (1912-1988), secara rasmi dibuka pada tarikh 28 November 1992, oleh Presiden Indonesia, Suharto.

No comments: