14 March 2011

Catatan Perjalanan - Taman Mini Indonesia Indah (TMII)

Saya berpeluang ke Taman Mini Indonesia Indah (TMII) bersama sahabat-sahabat seuniversiti semasa membuat pengajian Sarjana Komunikasi saya dulu. Yang sebenarnya kami ke Indonesia kerana projek universiti, dan diselang-seli dengan riadah dan lawatan. Salah satu tempat menarik yang dilawat oleh kami adalah di Taman Mini Indonesia Indah ini.

Gambar di atas merakamkan kenangan saya dan kawan-kawan bergambar dengan berlatar belakangkan istana seperti dalam cerita dongeng Inggeris.

Seperti yang kawan-kawan sedia maklum, di mana-mana negara maupun negeri sekalipun taman seumpama ini kerap dibina. Ini adalah bertujuan untuk memperlihatkan kepada pengunjung akan kekayaan budaya terutamnya dalam seni bina rumah kediaman tradisional, dan bagi TMII juga tidak terkecuali untuk memperlihatkan kepada kita akan budaya bangsa dari seluruh Indonesia. Indonesia negara yang terbentuk dari beribu pulau dengan sendirinya mempunyai banyak tarikan menarik lain.

Taman seperti ini boleh berfungsi sebagai tempat jogging dan juga merupakan tempat Ideal untuk pertemuan keluarga pada akhir minggu di samping menjadi tarikan utama pelancong antarabangsa. Bagi kami yang hanya ada masa dalam 3 - 4 hari sahaja, untuk melawat ke seluruh Indonesia dalam jangka masa tersebut adalah satu perkara yang mustahil maka TMII ini merupakan jalan penyelesaiannya - kerana semuanya ada di sini.

Bagi saya dalam banyak-banayk rumah, rumah ini yang paling cantik dan sangat warna warni. Saya tak berapa ingat, rumah ini rumah bangsa apa, tetapi saya dan kawan-kawan yang lain sangat kagum dengan seni bina dan kehalusan kerja yang dihasilkan. Kerana untuk membina gerbang dan border tingkat serta pagar bawah rumah yang dilukis dengan pelbagai warna, perlu disertakan dengan sifat tekun, rajin dan tanpa jemu.

Kita sentuh sedikit sejarah mula pembinaan TMII. Untuk pengetahuan semua, TMII ini adalah idea dari Allahyarhamah Ibu Tien Suharto (bekas wanita pertama Indonesia). Pembangunan TMII telah dimulakan pada tahun 1971 dan ianyadirasmikan pada 20 April 1975.




Bergambar bersama kawan-kawan dan ahli pertunjukan keselamatan (Bapak-bapak polisi Indonesia kot) yang membuat latihan pertunjukan semasa lawatan kami.





Saya di halaman Replika Rumah Sumatera Barat

No comments: