07 March 2011

Catatan Perjalanan - Sehari Sekeliling London Dengan Big Bus Company

London merupakan tempat terakhir kursus luar negara yang saya hadiri pada tahun 2008. Kursus yang saya hadiri adalah mengenai Kaedah Perolehan dan Tender di RIPA International, Westminster London. Kursus tersebut selama 2 minggu sahaja. Saya bergambar di hadapan Westminster Chaterdral yang akan menjadi tempat perkahwinan antara Prince William (anak Princess Diana dengan Prince Charles) dengan pasangannya.

Dalam kursus tersebut hanya 4 orang sahaja penuntut dari Asia, iaitu 2 dari Malaysia (saya dan Azizah), Yana dari Indonesia dan seorang wanita dari Korea Selatan. Jadi hari Sabtu minggu pertama kami merancang untuk mengelilingi kota London dengan menaiki Big Bus Company yang memberikan tiket percuma kepada foreign students RIPA. Kami mengambil masa lebih kurang 4 hingga 5 jam untuk pusing-pusing dan berhenti di beberapa tempat yang menarik - bergambar - kemudian naik bus semula. Bergambar dengan pengawal berkuda istana - dapat menyaksikan pertukaran guard di akhir acara.

London Eye dari tebing Sungai Themes, masa ini kami sedang menunggu feri untuk river cruse sepanjang Sungai Themes. London Eye merupakan kincir raksasa tertinggi di Eropah dan merupakan daya tarikan pelancung yang paling popular di UK, ia telah dikunjungi oleh lebih dari 3.5 juta orang sejak ia dilancarkan pada tahun 1999. London Eye terletak di hujung barat Jubilee Gardens, di South Bank dari Sungai Thames di London Borough of Lambeth di Inggeris, antara Westminster Bridge dan Hungerford Bridge. Sayangnya kami tak berkesempatan mengunjungi London Eye kerana terlalu ramai pengunjung dan untuk menunggunya akan mengambil masa yang berjam-jam.

Tempat saya sangat suka saya lawati di London adalah Tower of London. Berbagai-bagai cerita yang kita dengar mengenai istana lama ini. Menara London ini kononnya adalah bangunan yang paling berhantu di England. Hantu Ratu Anne Boleyn, dipenggal kepalanya pada tahun 1536 atas tuduhan pengkhianatan terhadap Raja Henry VIII.

dikatakan masih lagi kelihatan di kawasan ini dan juga menghantui gereja kecil St Petrus-ad-Vincula, di mana dia dikuburkan. Didakwa juga hantu ini berjalan-jalan sekitar Menara Putih membawa kepala di bawah lengannya. Terdapat juga hantu yang lain termasuk Henry VI, Lady Jane Grey, Margaret Pole, dan para Putera di Menara.

Bergambar di atas feri berlatar belakangkan London Bridge, sebuah jambatan lama yang saya jangkakan telah ada atau setidak-tidaknya jambatan yang berhampiran lokasi ini selama tempoh pendudukan Rom di negara ini iaitu hampir 2,000 tahun yang lalu. Dikatakan jambatan pertama mungkin sebuah jambatan ponton tentera untuk kegunaan peperangan, dan ianya dibina dari kayu oleh Rom sekitar 50 AD.

Kini jambatan ini menjadi kebanggaan England kerana menjdi antara lokasi mesti dilawati oleh pengunjung apabila menjejakkkan kaki di London. Saya teringatkan lagu kanak-kanak yang sering kita nyanyikan masa kanak-kanak dulu - Where have you been, I been to London to see a Queen.

Dalam kesejukan saya gagahi juga untuk berdiri di atas bas dan bergambar sambil bas bergerak perlahan-lahan menyusuri jalan raya bandar London termasuk istana Queen, Pusara Puteri Diana, Hotting Hill, Istana Lama (Tower of London), Old London dan lain-lain.

Royal Albert Hall merupakan tempat pertunjukan kesenian terletak di Kensington selatan Royal Borough Kensington dan Chelsea, London, United Kingdom, paling terkenal dalam mempersembahkan konsert musim panas tahunan sejak tahun 1941. Royal Albert Hall merupakan salah satu bangunan di Inggeris yang paling berharga dan khas, ia dikenali di seluruh dunia termasuk di Malaysia. Sejak dibuka oleh Ratu Victoria pada 1871, seniman terkemuka di dunia dari semua jenis genre persembahan telah menunjukkan prestasi dengan muncul di panggung yang ternama ini. Setiap tahun ia telah menghostkan lebih dari 350 persembahan termasuk konsert klasik, rock dan pop, balet dan opera, tenis, upacara penghargaan, acara sekolah dan masyarakat, persembahan amal dan jamuan makan mewah. Antara seniman kita yang pernah membuat persembahan di sini adalah Allahyarham Dato' Sudirman Hj Arshad dan Dato' Siti Nurhaliza.

Belakang saya Big Ben dan Westminster Chaterdral dari Sungai Thames.

Yang sebenarnya secara peribadi saya sangat tidak gemar dengan cuaca yang sejuk, bersalji dan kering. Tambahan pula London pada masa itu kadang-kadang dituruni hujan dan berangin, menjadikan cuaca bertambah sejuk. Saya rasa tambah tidak selesa. Hari akhir saya di London, saya telah diserangi oleh asthma yang agak teruk, nasib baik apabila nak bertolak ke Airport Heathrow saya menjadi sihat semula. Alhamdulillah.

No comments: