16 November 2014

Pelalian SiComel Anda

Hari ini saya nak berkongsi dengan poster yang sama ambil gambarnya di Jabatan Veterinar Kerajaan di Cheras. Poster ini mengenai pelalian atau vaksin yang patut diambil untuk kucing anda. Jika anda kasih atau sayangkan kucing anda, tindakan vaksin perlu diberatkan, jangan sekali-kali ambil lewa kerana pada bila-bila masa anda akan kehilangan sicomel anda.

Jika kita dah sayang pada sicomel tu, kehilangannya sangat menyakitkan. Sejak saya kehilangan Comel yang mati secara tiba-tiba, (saya syak Comel diserang Parvo) sukar untuk saya lupakan dia, mana tidaknya dia selalu ada di rumah apabila saya balik dari kerja dan hari Sabtu dan Ahad dia akan tinggal di rumah dan bermain di halaman rumah. Apabila dia tiada saya selalu terbayang-bayang akan dia.

Jadi sebelum anda kehilangan, luangkan sedikit masa untuk hantar sicomel anda untuk divaksinkan. Vaksin kali pertama dibuat 3 kali berturut-turut dengan jarak 3 - 4 minggu. Jadual awal vaksin perlu dipantau kerana miss satu giliran, jadual vaksin terpaksa dimulakan balik dari awal. Masa ni memang cerewet lebih dari vaksin seorang bayi.

No comments: