12 October 2014

Toxoplasma Gondii Jangkitan Pada Kucing

Toksoplasmosis adalah jangkitan yang disebabkan oleh Toxoplasma gondii (T. gondii) parasit. Ia adalah salah satu penyakit parasit yang paling biasa dan diketahui menjejaskan hampir semua haiwan berdarah panas dan manusia, tetapi kucing dikenali sebagai perumah utama bagi T.gondii.

Parasit ini melengkapkan kitaran hayatnya dalam kucing, dan mereka adalah satu-satunya mamalia yang mana parasit ini dilepaskan melalui najis dan ke dalam alam sekitar sebagai sebahagian daripada kitaran hidup. Walau bagaimanapun, daging mentah dan makanan yang tidak dibasuh juga merupakan sumber yang sangat penting dan juga diketahui jangkitan manusia.

Kedua-dua bentuk akut dan kronik toksoplasmosis wujud, di mana borang yang kronik biasanya penyakit gred rendah tanpa sebarang tanda-tanda klinikal, dan bentuk yang akut lebih gejala.

Gejala dan Jenis

Kucing lebih biasa dilihat dengan gejala klinikal berbanding dengan anjing. Gejala tersebut termasuk:

-   kelesuan
-   kemurungan
-   demam
-   berat badan
-   Masalah pernafasan, seperti sesak nafas
-   gaya berjalan tidak selaras
-   sawan
-   gegaran
-   kelemahan otot
-   Lumpuh separa atau lengkap
-   muntah
-   cirit-birit
-   Sakit perut
-   Jaundis
-   Hilang selera makan
-   Radang tonsil (tonsillitis)
-   Keradangan retina (Retinitis)
-   Keradangan bahagian tengah mata termasuk iris (uveitis)
-   Keradangan kornea (keratitis)

Gejala yang paling teruk pada anak kucing yang dijangkiti semasa dalam rahim. Ini anak-anak itu mungkin lahir mati atau mati sebelum bercerai susu. Orang-orang yang hidup boleh menunjukkan persembahan kurang selera makan, demam, nafas yg sulit, dan penyakit kuning.

Punca

Kucing dijangkiti melalui hubungan dengan parasit T. gondii, yang boleh diambil dari perakaran dalam tanah yang dijangkiti atau daripada tertelan najis kucing.

Diagnosis

Anda perlu memberikan sejarah terperinci kesihatan, bermulanya kucing anda dan jenis gejala, dan mungkin kejadian yang mungkin dicetuskan keadaan ini, seperti hubungan dengan kucing lain. Doktor haiwan anda akan melakukan pemeriksaan fizikal menyeluruh untuk menilai sistem badan kucing anda dan menilai kesihatan keseluruhan kucing anda. Ujian makmal yang rutin - seperti kiraan darah lengkap, profil biokimia, dan ujian kencing - juga digunakan untuk mengesahkan jangkitan.

Sebagai contoh, kucing dengan TOXOPLASMOSIS boleh menunjukkan nombor yang luar biasa rendah sel darah putih (leukopenia), neutrofil rendah (neutropenia) dan limfosit rendah (lymphopenia) dalam kiraan darah lengkap.

Sebaliknya, semasa pemulihan, kiraan darah lengkap boleh mendedahkan peningkatan bilangan sel-sel darah putih, tanda peningkatan aktiviti jangkitan melawan sel-sel darah putih.

Profil biokimia biasanya mendedahkan luar biasa tahap hati tinggi enzim ALT (alanina aminotransferase) dan AST (Aspartate aminotransferase). Selain itu, tahap albumin (protein yang biasa terdapat di dalam darah) juga didapati berada pada tahap di sesetengah kucing dengan toksoplasmosis menurun; keadaan perubatan yang dikenali sebagai hypoalbuminemia. Dalam kira-kira 25 peratus kucing dengan TOXOPLASMOSIS, penyakit kuning dilihat dengan hati terganggu enzim ALT dan AST. Ujian kencing boleh mendedahkan tahap yang luar biasa tinggi protein dan bilirubin dalam sampel air kencing. Sampel najis juga boleh mendedahkan maklumat penting, seperti kucing yang dijangkiti sering menumpahkan telur parasit dalam najis mereka. Jika anda mempunyai sampel najis kucing anda bahawa anda boleh membawa bersama anda ke doktor haiwan anda, ini membantu untuk membuat diagnosis dan rawatan langkah bersama-sama dengan lebih cepat.

Ujian serologi adalah ujian yang paling boleh dipercayai untuk membuat diagnosis tepat. Dengan mengukur tahap antigen toxoplasma dalam badan, doktor haiwan anda boleh menentukan jenis jangkitan, dan sama ada ia aktif, tidak aktif, baru-baru ini (akut), atau jangka panjang (kronik). Doktor haiwan anda boleh mengulangi ujian ini tiga minggu selepas ujian awal sebagai sebahagian daripada pemeriksaan susulan.

Ujian serologi juga akan membantu dalam menentukan tahap antibodi IgM dan IgG. Antibodi adalah protein yang biasanya hadir dalam badan atau dikeluarkan sebagai respons kepada antigen (dalam kes ini toxoplasma) bagi tujuan meneutralkan antigen. Menentukan tahap IgM membantu dalam diagnosis toksoplasmosis aktif, antibodi ini meningkatkan jumlah masa satu minggu dari jangkitan dan boleh kekal tinggi selama tiga bulan. Antibodi IgG meningkatkan dalam masa dua hingga empat minggu selepas jangkitan dan boleh kekal tinggi untuk tahun untuk mengikuti. Penentuan antigen dan antibodi peringkat akan membantu doktor haiwan anda membuat diagnosis pengesahan. Ujian Nama Pesakit adalah ujian boleh dipercayai untuk mengesahkan kehadiran Toxoplasma gondii dalam sampel.

Pengimejan diagnostik juga boleh dipanggil untuk, termasuk toraks (dada) X-ray, yang mungkin menunjukkan perubahan dalam tisu paru-paru, jangkitan dan tanda yang menunjukkan komplikasi yang berkaitan dengan jangkitan. Doktor haiwan anda juga boleh mengambil sampel cecair paru-paru untuk menentukan kehadiran organisma T. gondii, terutama pada kucing dengan penglibatan paru-paru. Ujian diagnostik yang lebih maju termasuk mengambil koleksi cecair serebrospina (CSF). Ujian makmal CSF boleh mendedahkan nombor yang luar biasa tinggi sel darah putih (WBCs) dan kepekatan protein pada pesakit dengan jangkitan yang telah mencapai sistem saraf pusat.

Sumber: http://www.petmd.com/cat

No comments: