15 October 2014

MITOS KUCING HITAM

My little one - Zizi
Apabila disebut sahaja kucing hitam maka akan timbullah difikiran bahawa kucing itu mengandungi 1001 misteri, Figure kucing hitam sering kali diketengahkan dalam acara yang berkaitan dengan dunia mistis seperti menjelang malam Hallowen,

Simbol kucing hitam dijual dalam bentuk boneka kecil atau gantungan kunci. Binatang bermata menyala waktu malam hari selalu dikaitkan dengan dunia sihir atau magic. Mengapa?

Kepercayaan kucing hitam bermula dari sejarah di zaman Babylon kuno. Masa itu kucing hitam dipersembahkan dalam upacara ritual untuk dibakar bersama sajian lain. Mitos ini bermula apabila ada seekor kucing hitam yang tidur di tengah-tengah seekor ular di mana pada zaman itu ular merupakan lambang dari kejahatan.

Kepercayaan ini terus berkembang hingga abad pertengahan. Di Jerman, terdapat kepercayaan bahwa apabila ada seekor kucing hitam yang lompat ke tempat tidur orang sakit, kematian akan datang pada orang yang sakit itu. Manakala kepercayaan orang Normandia di mana apabila dalam perjalanan anda melihat seekor kucing hitam yang sedang menyeberang di tengah bulan purnama, mereka percaya bahawa anda akan terserang suatu epidemik.

Di Firland, masyarakat di sana percaya bahawa kucing hitamlah yang membawa jiwa manusia ke alam baka. Di China, kehadiran seekor kucing hitam merupakan pertanda bahawa mereka akan terkena penyakit atau akan jatuh miskin.

Ceritanya sedikit berubah seperti di India, jiwa yang bereinkarnasi dapat dibebaskan dengan melempar kucing hitam ke api. Terdapat satu legenda dari bangsa Bengali bahawa ada seorang wanita yang dapat merubah jiwa manusia menjadi seekor kucing hitam, dan setiap kucing hitam itu disakiti maka ianya akan menyakiti wanita itu juga. Masyarakat Celts pula percaya bahawa kucing hitam dapat memprediksi masa depan. Druids pada masa Ingeris kuno percaya bahawa kucing merupakan jelmaan seseorang yang berbuat jahat di masa lalunya kemudian dihukum menjadi seekor kucing hitam. Malahaan mereka jugalah yang mula-mula menghubungkan kucing hitam dengan Halloween, hantu dan para ahli Sihir.

Ada juga kepercayaan lain yang mengatakan bahawa kucing hitam ini merupakan salah satu penyamaran para ahli Sihir. Walaupun tidak ada saksi yang pernah menyaksikan ahli Sihir yang berubah menjadi seekor kucing hitam atau seekor kucing hitam yang berubah menjadi seorang ahli Sihir, tetapi mereka mengatakan bahawa suatu hari mereka menyakiti seekor kucing hitam dan kucing hitam itu terluka, dan keesokaan harinya mereka menemukan luka yang sama di tempat yang sama kucing itu terluka pada seorang wanita.

Kepercayaan lain mengatakan bahawa kucing hitam adalah teman para ahli Sihir untuk menyelesaikan their evil deeds. Mereka akan terbang dengan penyapu lidi mereka dan mulai membuat keributan.

Percaya atau tidak, apakah kucing hitam ada hubungannya dengan dunia spiritual itu semua terserah Kalian kawan.

No comments: