22 February 2014

Kenapa Cina Kaya Makin Kaya?

Kenapa orang Cina makin kaya dan makin kaya?Pelik kan? Memangla kita tahu diorang ni majoriti kaya sebab berniaga tapi kadang-kadang berniaga tu macam tak logik pula dengan kekayaan mereka.

Orang Islam kena belajar cari duit macam diorang sebab bila orang Islam kaya, kita boleh bayar zakat banyak-banyak dan tolong umat Islam. Kalau dah semua pakat-pakat jadi miskin, ape ke he nye?

Belajar kaya dari saluran yang halal tau jangan belajar macam mana nak menipu atau main judi pulak.Itupun antara elemen diorang jadi kaya tapi tak payah la belajar sebab semua tu ada 'side effect' pada kehidupan kita. Lagi pun kita ada agama, ada 'law'. Lekehla you all terpaksa menipu atau main toto semata-mata nak cari duit kan?

Salah satu rahsia diorang kaya ni, sebab diorang ni banyak 'kongsi gelap' dalam bisnes. Kongsi-kongsi gelap ni bukanlah samseng atau gengster sebenarnya tapi 'networking' dalam bisnes. Kadang-kadang budak-budak Cina nak berniaga topup tu takde modal, 'networking' ni le yang tolong. Strategi ni lebih kurang macam Yahudi juga. Phi Beta Kappa Society yang dianggotai oleh tauke Fesbuk yang saya dok pakai free ni banyak tolong dia masa dia tubuhkan Fesbuk dulu kat kampus.

Kita rasanye ade ke benda-benda ni? Dengki-mendengki banyaklah (ah, malaslah saya nak down kan kamu semua. Saya nak 'motivate' bukan nak 'down' kan sebenarnya)

Sekarang Srikandi nak bagitau salah satu rahsia diorang jadi kaya, lepas tu makin kaya pulak. Hampeh kan?Dah kaya makin kaya. Dengan benda ni,rupanya diorang kumpul aset dan ekuiti dalam negara kita ni banyak-banyak. Patutla apek-apek tu rilek je pakai singlet dan seluar pendek tapi jam tangan brand Seiko atau Casio.

Rahsia yang Srikandi nak kongsi ni bukanlah macam dapat BR1M tu. Sampai bila nak harapkan 'ikan'. Srikandi tak nak bagi kamu semua 'ikan'.Bila kita bagi satu orang ni ikan setiap hari,tiba-tiba kita tak bagi ikan satu hari, dia dah takde makanan hari tu. Sekarang Srikandi nak bagi kamu 'joran' atau 'pancing'. Nanti kamu semua boleh pakai 'pancing' yang Srikandi bagi ni untuk cari rezeki sampai mati dengan izin Allah swt. Best tak?

Ini benda yang Srikandi nak kongsikan.

===========
Pancing yang selalu Cina pakai tapi jarang kita tahu: http://goo.gl/ZnHe1R

===========

Bagus tau sebab orang Islam yang akan ajar benda ni.Masa dia mula-mula masuk benda ni pun, kawan-kawan dia semua apek-apek Cina sebab orang kita Melayu memang kurang pandai simpan duit dalam benda ni, nak sembang pun payah, last-last sembang dengan apek-apek je.

Dah kaya nanti jangan lupa bayar zakat & bersedekah ye.Tolong umat Islam.

~Sri Kandi

No comments: