10 April 2011

Isu Apa Ini Nasi Lemak Kopi O

Bila pengacara tanya pada En Shaiful, bapa kandung arwah adik yang meningggal kerana dipukul guru Sekolah Agama. Apa dirasanya bila anak dilakukan begitu. Saya dengar naik benci pulak nasib baik ada Dr Rubiah Hamzah menjawab bagi pihak saya. Yang sebenarnya kesilapan besar berlaku pada ayah kandungnya, memberikan anak itu kepada orang lain dan keluarga tersebut pula meletakkan anak ini ke Asrama pada umur yang sangat muda. Kedua-dua mereka pada saya macam nak melepaskan tanggungjawab.

Bayangkan pada umur itu, kanak-kanak memang suka bermain - itukan fitrah kanak-kanak yang Allah jadikan. Lain pulak dia ada naluri untuk mendapatkan apa yang dia inginkan, tetapi saya amat kesal kerana RM 7 kanak-kanak ini tidak dapat menikmati kehidupan dunia yang penuh dengan pancaroba. Ramai yang boleh disalahkan dalam hal ini. Dengan itu apa guna untuk disesali terutamanya oleh ayah kandung dan keluarga angkatnya.... apa gunanya air mata kini sedangkan selama setahun ayahnya gagal untuk melihatnya/ melawatnya.

Itu pandangan saya..... jangan bila berlaku sesuatu, kita menuding jari kepada orang lain untuk melepaskan rasa berslah. Lihat dulu pada diri kita, di mana silapnya, di mana kalau kita tangani masalah tersebut adakah kejadian itu berlaku.

Entahlah lihat - lihatlah diri sendiri dulu....

No comments: