08 April 2011

Catatan Perjalanan - Procurement Course at RIPA International London

Kursus Perolehan yang diadakan di RIPA International, Westminster London telah dihadiri oleh ramai peserta dari seluruh dunia. Yang mendominasi kelas kami adalah pegawai-pegawai dari benua Afrika. Melalui kursus ini kami diberikan pendedahan mengenai tatacara perolehan dan penganugerah tender kepada syarikat yang berkelayakan. Yang sangat berharga bagi saya adalah kaedah-kaedah yang dilaksanakan dan telah menunjukan kejayaan di United Kingdom. Kaedah pembelajaran di sini lebih kepada perbincangan mengenai kaedah perolehan di setiap negara peserta dan melalui perbincangan ini kami mempelajari banyak ilmu baru walaupun ada di antaranya yang mungkin tidak sesuai untuk dilaksanakan di negara kita.

Selain daripada aktivit dalam kelas, kami juga di bawa ke Jabatan Pengangkutan London untuk mendengar taklimat daripada pegawai Perolehan mereka. Selain dari itu kami juga ke Daerah Epsom, salah sebuah Daerah yang ditadbir oleh Kerajaan Tempatan. Seperti yang kita maklum, kerajaan tempatan adalah agensi yang bertanggungjawab dalam memberikan perkhidmatan terbaik untuk menduduknya. Kegagalan agensi ini akan mengakibatkan kehidupan rakyat jelata akan terancam dengan sampah, pembentongan dan sebagainya.

Foto di atas sekali, gambar ramai di foyer Epsom, selepas tamat taklimat. Manakala foto selepas itu adalah sebahagian daripada peserta bergambar kenangan dalam kelas. Foto sebelah semasa kami sedang berehat dan makan, bergambar dengan jejaka handsome di belakang kami. RIPA tidak menyediakan makanan, sebaliknya menyediakan kopon makanan yang boleh ditukar di beberapa kedai dan restaurant makan yang berhampiran.

Nasib kami yang beragama Islam sangat baik, kerana terdapat beberapa kedai makan yang menyediakan makanan yang halal yang mana kebanyaknya disediakan oleh warga India Muslim dan masyarakat Arab. Walau bagaimanapun RIPA menyediakan makanan ringan seperti tea, coffee, biskut - makanan ringan ini sentiasa ada jadi kami boleh minum pada bila-bila masa dan paling mudah minuman boleh dibawa masuk ke kelas, cuba tengok gambar 2 di atas setiap meja ada bekas kopi. Di ruang rehat ini juga RIPA menyediakan banyak komputer dengan kemudahan internet bagi memudahkan kami mengakses mail masing-masing serta mendapatkan maklumat lain.

Maka setiap hari kami berlumba-lumba datang awal untuk mendapatkan komputer terbaik, begitu juga ketika waktu rehat - kami berpusu-pusu menyerbu terminal komputer dulu sebelum minum.

Setiap peserta diwajibkan untuk membuat persembahan Kertas Cadangan Melaksanakan Sesuatu Perolehan. Saya sedang menyampaikan persembahan tersebut. Malangnya pada hari tersebut saya pula diserang oleh asthma, jadi penyampaian saya agak tersekat-sekat dan terganggu dengan batuk dan kelelahan. Nasib baik rakan-rakan sekelas dan penyelaras kursus memahami keadaan saya yang kurang selesa.

1 comment:

Anonymous said...

Salam,
Maaf ingin bertanya, puan ada contact person yang incharge kursus ripa ni di Malaysia tak? (kira macam agen ripa Malaysia). harap puan dapat menolong=) tq.


aimi