22 November 2015

Tuah Menumpang Kasih Abang-Abang

Tuah Fitri bagaikan anak yatim piatu, masih memerlukan kasih spesis yang sama dengannya untuk bermanja. Nasib Tuah baik sebab ada antara kucing-kucing saya yang sanggup memanjakan dia. Walaupun Tuah tidur dengan saya, tetapi mungkin dalam hati kecilnya lebih selesa tidur dengan sibulus.

Tuah bersama dengan Mimi lena tidur, sedih juga saya lihat Tuah kerana terpaksa berlisah dengan ibu dan adik-adik dia masa dia terlalu kecil. Ramai manusia yang tidak melihat nyawa haiwan sebagai sesuatu yang berharga apatah lagi untuk melihat haiwan juga mempunyai hak yang sama untuk hidup. Makanya haiwan-haiwan sebegini dibuang sahaja bagaikan sampah.

Tuah lena tidur bersama dengan Bujang. Bujanglah yang paling sayangkan Tuah, bermain dengan Tuah, makan juga bersama. Saya juga belajar daripada haiwan-haiwan ini untuk melihat dunia ini dengan kaca mata yang lebih luas. Bumi Allah ini bukan untuk manusia sahaja, malahan Allah swt menguji kita untuk melihat bagaimana kita melayanan makhluk-makhluk Allah yang lain.

No comments: