13 November 2015

Keindahan dan Kemakmuran Sebuah Mosalah/ Masjid

Agak-agak di manakah tempat ini? Kali pertama menjejakkan kaki di tempat ini saya terkejut dengan keadaan sekeliling, kebersihan, kemudahan dan keindahannya. Ini adalah mosalah atau surau yang terdapat di salah sebuah bangunan di Kuala Lumpur. Banyak tempat yang saya pergi dan banyak juga mosalah/ surau yang saya tumpang tetapi belum pernah saya jumpa mosalah/ surau seindah dan penuh dengan kemudahan seperti ini.

Untuk makluman kekawan semua. Mosalah/ surau ini teletak di Tingkat 4 Bangunan Bank Rakyat di Jalan Rakyat Kuala Lumpur. Saya menumpang solat sementara menunggu mesyuarat yang diadakan di sebelah petang. Ruang ini adalah ruang solat muslimah, lihat sahaja sekelilingnya tidak terdapat longgokan beg-beg pelbagai warna dan saiz yang bertabur di sudut dan tepi dinding. Semua beg muslimah diletakkan di dalam ruang (pegion hole) tertutup masing-masing. Rasanya hampir 100 pegion hole disediakan.

Begitu juga dengan ruang solat lelaki yang sangat kemas dan selesa. Mosalah/ surau ini juga menyediakan ceramah agama pada waktu tengahari. Saya bertuah kerana berkesempatan mendengar ceramah yang diadakan. Rasanya banyak perkara/ aktiviti/ program yang boleh dilakukan di sini.

Saya juga dimaklumkan bahawa mosalah/ surau ini juga telah mendapat kebenaran untuk mengendalikan solat jumaat pada setiap hari Jumaat, mungkin bagi menampung kebanjiran di masjid-masjid berhempiran. Tahniah kepada Bank Rakyat dan juga kepada jurutera dan akitik yang membina bangunan ini. Alangkah bagusnya jika semua bangunan besar di Kuala Lumpur tanpa mengira agama empunyanya dapat menyediakan kemudahan seperti ini.

No comments: