04 December 2015

Gelagat Nini Dan Ibunya Oky

Kucing pun macam manusia walaupun sudah besar tetapi masih memerlukan kasih sayang dari ibu dan keluarga mereka, begitu juga dengan Nini dan Kiki, kucing betina anak kepada Oky. Nini dan 4 lagi adik beradiknya dilahirkan oleh Oky pada bulan Mac tahun lepas.

Walaupun dah hampir 2 tahun dia tetap bersifat keanak-anakan, selalu minta ibu atau abang-abang dan adik beradik yang lain menjilat dia. Dan kadang-kadang dia juga akan menjilat ibu dan adik-adiknya yang lain.

Kata orang Melayu kasih ibu sepanjang hayat, agaknya begitu juga dengan haiwan. Walaupun kadang-kadang saya nampak Oky macam rimas dan marah pada anak-anaknya yang suka 'meleseh' (bergesel) dengan dia, tapi akhirnya Oky akan jilat juga anak-anaknya.

Memelihara haiwan seperti kucing bukan untuk suka-suka je tapi memerhatikan sikap dan fitrah hidup mereka ada kalanya menjadikan pelajaran yang sangat bernilai bagi kita. Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia, dan kita yang memerhatikan mendapat hikmah dan hidayah dari sesuatu kejadian Allah swt.

Saya terfikir jika anak-anak kucing yang masih kecil dibuang, sedangkan mereka masih memerlukan kasih sayang, bagaimanakah pengakhiran hidup makhlok kecil tersebut. Mungkin disebabkan manusia tidak memikirkan haiwan ini juga punya nyawa dan hak untuk hidup makanya ada manusia yang dengan senang dan tanpa rasa bersalah membuang mereka di merata-rata termasuk di tepi jalan raya. Bagaimana rasanya hati manusia yang melihat anak-anak haiwan kecil yang dibuang menemui kematian? bersalah? menyesal? menangis? tepuk dada tanya iman.

No comments: