06 March 2013

Muhasabah Diri

Wahai sahabat-sahabat senegara dengan saya, negara kita ni kecil sangat... di sinilah kita dilahirkan (ooo... saya lahir di Singapuralah... tapi ini negara saya) di sini juga kita cari makan dan yang paling penting di sini kita beribadat dengan aman dan insyallah di sini juga kita akan disemadikan (alangkah bagus kalau dapat disemadaikan di Mekah atau Madinah). Lamanya kita di bumi ni paling lama pun mungkin 100 tahun, iaitu lebih kurang 2 hari lebih sahaja mengikut tempoh masa akhirat nanti. Jadi apa yang hendak direbutkan.... tak apalah kalau ada yang memang terbukti layak menjadi pemimpin... kita ikut sahajalah asalkan kita aman mencari kebahagian di dunia yang sementara ini dan yang paling penting kita aman mencari bekalan untuk di bawa ke alam yang lebih kekal.

Kenapa pula dalam tempoh 2 hari lebih ini kita nak musnahkan hidup kekal abadi kita di alam akhirat nanti. Saya menjangkakan manusia yang pendek fikiran dan terlalu taksub dengan dunia terlupa akan laluan jembatan yang sedang kita lalui kini. Dunia ini hanya jembatan dan pentas untuk kita samapi dengan selamat di hujung sana ..... SYURGA.

Jadi jagalah kita memburukkan keadaan yang berlaku di Sabah kini. Biarlah organisasi yang bertanggung jawab (ATM dan Polis) menangani keadaan tersebut. Jika campurtangan kita memburukkan keadaan adakah kita tergolong dalam golongan orang yang berfikir dan adil, arau mungkinkah kita digolongkan dalam golongan orang yang zalim dan NERAKA adalah tempatnya.

No comments: