20 March 2012

Mereka, Keluarga dan Komuniti Mereka

Haiwan dengan ahli keluarga dalam komuniti masing-masing. Di dunia ini diperhatikan semacam haiwan lebih menghangai keluarga dan komuniti masing-masing jika dibandingkan dengan manusia.

Ibu itik membawa anak-anaknya melintas jalan raya yang sesak dengan kenderaan, nasib keluarga ini memang baik bila ada seorang pemuda yang sanggup menunggu sehingga keluaga ini selesai melintas.

Tengok tu lima beradik nyenyak tidur di bangku, nampaknya macam mereka selesa walaupun itu bukan cara fitrahnya haiwan jenis ini tidur.

Sekumpulan ikan lumba-lumba di dalam gelombang laut. Satu lagi jenis haiwan yang hidup dengan aman dalam komuniti mereka.

Bagaimana pula dengan sekumpulan besar ikan pari ini? Haiwan-haiwan di atas sepatutnya cukup memberi manusia idea untuk berfikir panjang bahawa keluarga dan komuniti adalah elemen penting dalam kehidupan seseorang insan. Tetapi, ramai juga manusia yang seakan-akan cuba menghapuskan akar keluarga (yang asalnya dari keluarga miskin dan hina) masing-masing dan cuba mengujudkan sejarah keluarga palsu (yang mungkin boleh dimegah-megahkan). Di negara kita sendiri pun banyak cerita anak-anak yang meninggalkan ibu dan bapa mereka berata-rata dengan tujuan untuk membuang ibu dan bapa malang ini. Dasyhatnya.....

No comments: