03 March 2012

Demi Cinta

Apa yang kawan-kawan faham dengan gambar di sebelah ini, sepasang kekasih? mereka sedang memegang hati masing-masing yang diikat di hujung tali. Pasangan kekasih ini seperti berada di tepi tebing yang curam dan tinggi di sebuah gunung. Dua kuntum bunga mawar terkapai-kapai di kaki pemuda. Apa maksudnya???

Rasanya ramai yang meneka pasangan ini cuba untuk membunuh diri dengan terjun ke bawah jurang yang dalam membawa bersama mereka hati yang luka kerana hasrat untuk hidup bersama tidak kesampaian. Ada halangan dalam hubungn mereka, keluarga masing-masing tidak merestui hubungan mereka, atau mungkin isteri si lelaki telah mengetahui hubungan mereka dan menyekat hubungan ini di teruskan; atau mereka adalah pasangan yang terlarang?????

Tapi apa pun andaian kita, kalau hasrat mereka untuk membunuh diri, mereka adalah manusia yang paling bodoh di dunia ini, kerana hidup ini bukan untuk cinta semasa insan semata-mata, kerana cinta yang kekal abadi adalah cintakan penciptanya iaitu Allah Taalah dan Rasullalah SAW.

Oleh itu sahabat-sahabatku, ajarlah kepada anak-anak kita bahawa cinta dunia tidak membawa erti melainkan ianya dipandukan dengan akidah, supaya cinta itu tidak membawa mereka ke jurang dalam seperti di atas. Ajarkan mereka untuk mencintai Allah dan Rasullah SAW.

Sama-samalah kita mendidik generasi kita untuk bahagia di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat.


No comments: