28 September 2011

Adakah Relaven Melayu Terus Berlembut????

Jangan terkejut dengan tajuk di atas, saya cuba mencari apakah maknanya lemah lembut dalam keperibadian Bangsa Melayu. Semua orang amat memahami bahawa bangsa kita bangsa yang berbudi tinggi, lemah lembut dan sukar untuk mengatakan "tidak".

Umpamanya kalau orang berhutang dengan kita, adakah kita sanggup untuk meminta hutang tersebut atau kita hanya memanjatkan doa kepada Allah supaya sahabat yang berhutang teringat untuk menjelaskannya. Begitu juga bila ada orang yang meminta sesuatu dari kita ... agak sukar untuk kita kata tidak boleh. Agaknya sebab inilah banyak tanah dan aset orang melayu yang lain tergadai. Agak-agaknya berapa banyak sudah tanah yang bertukar tangan????

Sampai bila agaknya, kita hendak terus bersikap begini? Kalau terus-menerus sikap ini diwarisi, nampaknya akan bertambah layulah bangsa melayu ini.

Ayuh... bangun.... sedar.... bangkit dan lakukan sesuatu dari rumah untuk ubah sikap yang nagetif ini. Kalau nak berlemah lembut pun, lihatlah kepada keadaan yang bersesuaian, jangan hentam keromo sahaja.

No comments: