06 November 2010

Sambungan Lecture Komunikas Asas - Nota 2

Perkembangan Komunikasi Di Malaysia

Mula dengan penubuhan Jabatan Komunikasi di Universiti pada tahun 1970an
o USM Jabatan Komunikasi – 1970
o ITM (UiTM) Kajian Sebaran Am – 1972
o UKM Jabatan Komunikasi – 1976
o UPM Jabatan Komunikasi Pembangunan – 1979

Tenaga pengajar dengan 3 fungsi:
o Pengajaran
o Penyelidikan
o Penulisan
o Pengembangan (di UPM)

Jabatan Komunikasi UPM terletak di bawah Pusat Pengembangan dan Pendidikan Lanjutan (PPPL). Fungsinya adalah:

o Penerbitan bahan-bahan seperti majalah
o Latihan – pengucapan awam dan amalan komunikasi

Pengasas bidang komunikasi Malaysia. Terdiri daripada pensyarah-pensyarah daripada Universiti di atas. Mereka seperti Prof dr. Mohd Yusoff husain, Prof dato’ Dr. Syed Arabi Idid dan lain-lain.

Perkembangan di Malaysia terpengaruh dengan apa yang berlaku di barat, kerana pengasas mendapat pendidikan dan latihan daripada Barat, walaupun begitu mereka membuat penyesuaian dengan nilai dan budaya masyarakat timur.

Apa pendapat anda tentang perkembangan lain?

Kaedah Penyelidikan Komunikasi: Apa kaitan dengan teori komunikasi

Penyelidikan – satu susunan pengalaman secara sistematik, yang digunakan oleh para sarjana untuk mencari jawapan kepada persoalan tentang komunikasi atau fenomena lain yang berkaitan.
Kaedah
o Eksperimen (Kuantitatif)
Hubungan sebab akibat, sistematik, pembolehubah bebas dikawal untuk melihat kesan ke atas pembolehubah bergantung. A menyebabkan B, B tidak akan berlaku tanpa A. A (bebas) penyebab mesti ujud dulu sebelum B - bergantung (akibat) berlaku.
Contoh: Hubungan sex rambang (bebas) ada kaitannya dengan HIV (bergantung)
Cara belajar (bebas) boleh mengakibatkan keputusan peperiksaan (bergantung)

o Tinjauan (Survey) Kuantitatif
o Guna borang soalselidik/ borang temubual
o Analisis data untuk dapatkan gambaran menyeluruh
o Menguji kesahihan teori
o Sukar pastikan kewujudan sebab akibat dengan data korelasi
o Mengetahui tentang pemikiran manusia (responden)
o Analisis Tekstual (Kualitatif)
o Menerang dan membuat interpretasi sesuatu mesej
o Tidak terhad kepada bahan bertulis sahaja
o Etnografi (Kualitatif)
o Melibatkan diri secara langsung, memerhati, mendengar, tinggal bersama
o Pendekatan interpretif mencari makna sesuatu fenomena
o Melihat upacara, mitos, lagenda, cerita dongeng dan budaya rakyat yang memberi gambaran makna dan nilai komuniti

Proses Penyelidikan dan Proses pembentukan Teori


1. Bertanyakan soalan (Persoalan).
Miller dan Nicholson (1976) dan littlejohn (1996)

2. Membuat pemerhatian
Melihat cara objektif perkara yang dikaji. Cara pemerhatian berbeza antara sarjana – peralatan dan ujikaji terkawal, borang soalselidik, mengkaji rekod dan sebagainya.

3. membentuk jawapan (teori)
difinisi, menerang dan menjelas untuk membuat pertimbangan. Teori boleh dicabar oleh persoalan dan pemerhatian. Walaupun selepas teori dibentuk, ianya masih lagi boleh diuji oleh penyelidik atau sarjana lain. Proses menguji teori adalah proses penyelidikan.

Bentuk Keilmuan dalam komunikasi


1. Keilmuan Saintifik
2. Keilmuan Humanitik
3. Keilmuan sains Social

Komunikasi Sebagai sains Social

Bagaimana ilmu dihasilkan
1. secara Penemuan
2. Secara interpretasi
3. Kritik

(petikan nota UPM)

No comments: