27 July 2015

Menziarahi Pusara Ayah di 3 Aidil Fitri

Tahun ini kami tidak beraya di pusara ayah seperti tahun-tahun terdahulu. Kami tak tahu pun bahawa beraya di pusara seperti tidak mensyukuri dan meraikan kemenangan serta seperti diseliputi perasaan sedih. Apa yang ustaz-ustaz maklumkan itu ada bernarnya.

Mengambil nasihat yang berguna tersebut makanya kami pun mendoakan kebahagian roh ayah di alam barzah di rumah dan yang sebenarnya pad asetiap hari walau kaimi berada di mana sekali pun. Hanya kali ini kami tidak mengunjungi pusara ayah pada hari raya pertama atau kedua.

Namun masuk raya ke3 adik-adik saya, emak dan anak-anak saudara lelaki mengunjungi pusara ayah untuk mendoa serta mengemas pusara ayah seperti biasa.

Alhamdulillah pusara ayah akan tetap kami kunjungi, sekurang-kurangnya sekali seminggu. Semalam saya dan mak baru menyampaikan doa dan pahala bacaan kitab suci untuk ayah di pusaranya.

Doa di mana pun Allah terima, tapi melihat pusara ayah dan membersihkannya seperti kepuasan kepada kami. Ayah yang sangat baik yang selalu kami rindui.

Walaupun persekitaran pusaranya bersih kami tetap bersihkan . . . entahlah seronok berada bersama di pusaranya. Kalau saya tiada nanti macam mana agaknya????

No comments: