25 February 2015

Pengalaman Pertama Suntikan Monovisc

Saya dijadualkan untuk menerima suntikan Monovisc, iaitu suntikan gel pada lutut - cakap orang biasa macam kita pada 16 Februari 2015. Menjelang tarikh itu saya dah sangat gelisah kerana membayangkan jarum yang mestinya besar untuk masukkan gel dalam lutut. Saya jumpa dengan beberapa kawan yang menerima suntikan yang sama dan rasa gelisah hilang sedikit demi sedikit.

Apa bila doktor bertugas arahkan bengkokkan lutut, saya dan rasa semacam, rupanya ada beberapa prosedur sebelum suntikan diberi. Dalam bercerita dan banyak tanya untuk hilangkan gemuruh akhirnya suntikan selesai tanpa saya rasa sakit sangat. Mustahil tidak sakit, tetapi sakitnya boleh ditahan, doktor ada suntikkan ubat tahan sakit terlebih dahulu jika tidak mungkin saya terjerit juga nanti.

Alhamdulillah segalanya selamat, kini dalam tempoh untuk membiasakan diri dengan perubahan lutut yang sepatutnya lebih baik. Sekarang ni lutut masih terasa ketat lagi.

No comments: