08 February 2015

Kata-Kata Dato' Ustaz Kazim Elias (DUKE)

Santai petang minggu ni saya menyusuri beberapa blog dan gb sahabat serta keluarga dan saya terjumpa dengan kata-kata yang sungguh membuka mata saya. Saya nak berkongsi dengan anda semua. Bagi orang Melayu cuba baca dan fahamkan apa yang dikatakan oleh DUKE di bawah.

“Cuba tuan-tuan tengok orang Cina, rumah depa macam mana, depa lepak di kedai buat apa?. Minum arak slamber rock aja masuk disko. Askar Melayu dok jaga dalam hutan, tengah laut. Sekarang sapa tuan sapa hamba?" 

“Tiba-tiba depa nak kata, kami tak mau ketuanan Melayu. Sapa tuan sekarang ni? Kita orang Melayu yang dok sokong depa, kita lupa bangsa kita yang dok jaga tengah laut, bangsa kita yang dok jaga dalam hutan. Puak-puak Cina bukannya ada. Hindu ada? berapa kerat
Hindu yang jadi askar".
“Rompakan banyak. Sewenang-wenang pi Giant, kelab malam, pakai seksi, duduk dalam Tesco. Cuba tuan-tuan tengok, mewah tak mewah  Cina? Yang Melayu jadi apa? Cuba tengok polis, berapa kerat peratus Cina jadi polis? “Yang jaga tengah-tengah malam, naik kereta bawa kereta, risiko ditembak perompak, risiko dibunuh, tak tido
malam, sapa dia? Bukan orang Melayu? Apa tokey buat? Apa anak Cina buat? Ada depa ronda naik moto pakai baju gelap-gelap? Sapa jadi hamba sekarang?"
 
"Tuan-tuan tengok bomba.. berapa peratus orang Cina jadi bomba? Sapa yang dok tunggu balai bomba, bila la nak terbakaq? Kalau tak bangsa kita?"

“Tuan-tuan pergi ke lebuh raya, yang dok cuci jamban tu sapa? Bukan bangsa kita? Di KLCC yang dok cuci lap sampah tu sapa? Tak bangsa kita jugak?"

“Hari ni bangsa depa dok pertikai ketuanan Melayu, ketuanan Melayu, pala hotak depa. Kita yang bagi ruang untuk mereka bercakap, orang Melayu dah berbesar hati dengan mereka. Kongsi tanah dengan depa, bagi pingat, kuasa kat depa, tak puas hati lagi? Kenapa jadi macam tu?"

“Jawapannya mudah. Sebab ada orang Melayu yang sokong depa. Kalau depa perintah kita tuan-tuan, tak kan dapat apa yang kita bagi. Nak azan pun tak boleh di Singapura, melainkan Masjid Sultan sahaja yang boleh azan di luar….”

Saya bukan nak sokong DUKE, tapi itulah kenyataannya. Kita syok sendiri dan terlupa bahawa mereka dah permainkan kita, kita dah jadi hamba mereka. Isu pertuanan melayu hanya untuk membesarkan perkara yang tidak ada. Mereka tahu bahawa kita orang Melayau memang cepat melatah, malahan kita cepat angkat tangan dan cepat minta maaf. Dengan cara ini mereka akan melaung-laungkan bahawa kita mengaku salah.

Jadi demi Islam, bangsa dan negara ini, jangan terlalu mudah untuk meminta maaf, kerana mereka tidak jujur hasrat mereka untuk gunakan kita terus jadi hamba mereka.

Ayoh jangan berbelah bagi lagi kita bangun bersama, bersatu demi agama Islam yang mulia, demi bangsa dan tanah air ini.

Lihat apa dah jadi dengan Pulau Pinang!!!!!

No comments: