27 May 2013

Oky Lena Lepas Suntikan

Pada 22 Mei 2013, saya membawa Oky ke Hospital Veterina Cheras kerana dia makan sedikit. Saya syak mungkin juga Oky diserang cacing sebab dia suka betul bermain di atas rumput. Apabila masuk bilik rawatan baru saya tahu rupanya Oky kena ulser. Terdapat pecah berhampiran gigi dan gusi dia di kedua-dua belah.

Apa lagi perawat tersebut memberi Oky 1 suntikan antibiotik, cadangan saya untuk suntikan veksin dan ubat cacing tidak kesampaian. Mengikut perawat, Oky terpaksa dikurantin supaya tidak bercampur dengan haiwan lain kerana ada kemungkin akan berjangjit kepada kucing lain. Mereka juga mensyorkan makanan baru khusus untuk menjaga mulut dan giginya. Rawatan, ubat dan makanan sahaja menelan belanja RM50.00.

Harap-harap selepas 15 hari ini Oky boleh sembuh dengan cepat. Balik saha dari Klinik saya bagi Oky makan ubat dan sapukan gel ubat mulut ke luka dia.. Agaknya dia tahu dia sakit, senang sahaja ubat dimakannya.

Oky tidur dengan lena dan tidak bangun-bangun mungkin suntikan menyebabkan dia letih agaknya. Oky sangat suka tidur di bawah meja dan kerusi di dapur. Saya usik pun dia tidak bangun.... 

No comments: