24 May 2013

Memanaskan Air Dalam Gelombang Ketuhar

Gambar Hiasan
Memang tidak dapat dinafikan bahawa ketuhar menjadi peralatan rumah tangga yang tidak kuang pentingnya. Ketuhar digunakan untuk memanaskan makanan terutmanya setelah isteri baru balik dari kerja. Namun begitu penggunaan ketuhar perlu diberikan perhatian utama kerana sekiranya tidak berhati-hati mendatangkan padah pula.

Kisah ini berlaku di suatu majlis di luar negara... Seseorang telah memanaskan air di dalam ketuhar sehingga air itu mendidih. Beliau memasukkan  cawan dengan air (tidak tahu berapa lama yang dijadualkan). Apabila masa di ketuhar tamat, dia membuka pintu ketuhar dan cuba mengambil cawan walaupun dia menyedari bahawa air di dalam cawan tersebut tidak mendidih, sebaliknya air terus menyimbah ke muka dia. Kepanasan air telah meningkat kerana tenaga yang terkumpul. Akibatnya terjadi luka di seluruh muka yang disebabkan oleh kepanasan air yang memungkinkan meninggalkan parut hodoh pada wajah selain boleh menyebabkan kehilangan penglihatan pada mata.

Ini tidak bermakna, kita tidak boleh memanaskan air di dalam ketuhar. Apa yang perlu dilakukan adalah
meletakkan sesuatu ke dalam air, contohnya satu paket teh/ kopi, atau patahkan sebatang pencungkil gigi. Tetapi adalah lebih baik memanaskan air dengan menggunakan dapur gas sahaja.

No comments: