16 February 2012

Manusia Berhati Binatang

Agaknya masih silap lagi tajuk yang saya berikan untuk artikel ini. Manusia berhati binatang. Sebabnya saya yakin sahabat-sahabat juga tidak berjumpa dengan haiwan yang membuang anaknya bersepah-sepah seumpama sampah. Inilah nilainya manusia sekarang ini.

Timbul rasa kecewa dan kesal dengan apa yang saya lihat, nyawa manusia sudah tidak ada nilainya lagi, apa tidaknya anak manusia yang sudah lengkap anggotanya dibuang begitu sahaja tanpa segan silu. Agaknya tempat ini memang menjadi tempat pembuangan janin atau bayi. Yang hairannya sudah tidak ada rasa belas dan kesian dalam hati pembuat/ pembuang janin/ bayi ini. Apa salahnya jika disempurnakan dengan baik, ditanam supaya tiada haiwan buas yang meratah tubuh bayi-bayi ini nanti.

Pada pandangan saya, fenomena ini adalah petandanya dunia ini hampir menuju ke akhir perjalanannya. Bagi sahabat-sahabat saya yang mempunyai anak-anak, sedarlah bahawa anak-anak remaja kita kini terlalu berani tidak bertempat, sombong kerana tidak menengar kata dan kekurangan ilmu. Semua itu adalah kerana kekurangan didikan ibu bapa. Berilah perhatian kepada mereka, pantau apa yang mereka lakukan dan kerap bertanya aktiviti mereka. Sayangilah zuriat kita....

No comments: