27 February 2012

Apa Erti Kasih Sayang

Memanglah dunia ni dah nak sampai ke penghujungnya, kenapa tidak sebabnya perlakuan manusia yang Allah kurniakan akal dan fikiran dan berpindah kepada haiwan. Manakala kelakuan haiwan dah tumbuh subur dalam jiwa mnusia. Melihat kepada foto-foto ini sepatutnya kita manusia segan dan malu kepada haiwan kerana mereka lebih mempunyai sifat kemanusiaan daripada kita manusia yang terlebih sifat kebinatangan. Mereka lebih sayang kepada naka mereka daripada manusia yang suka buang-buang anak bersepah di merata-rata tempat. Dah terbalik dunia ni.

Kalau dibiarkan berterusan sifat kebinatangan ini dalam diri manusia, maka menjadi-jadilah huru-haranya dunia. Makanya kanser masyarakat ini tidak akan mampu ditangani oleh mana-mana kerajaan sekali pun, kerana pada saya seawal-awal pembangunan ummah seharusnya berlaku dari rumah, kemudian diteruskan di sekolah dan dipraktikkan pula dalam masyarakat. Tetapi lihat sahajalah kepada masyarakat yang kita punya di Malaysia, tidak ada sifat kekeluargaan kerana setiap keluarga yang menjadi ahli masyarakat beranggapan masing-masing cukup dengan menjaga keluarga sendiri, orang luar tidak perlu tahu dan jangan sekali-kali menegur keluarga mereka. Itulah hasilnya anak-anak menghasilkan zuriat tidak jelas dalam keluarga. Ini yang dinamakan sombong bodoh.

Saya pernah menegur beberapa anak-anak dalam komuniti masyarakat di mana saya tinggal, tetapi ianya tidak disukai oleh kedua ibu bapa anak-anak tersebut. Jadinya saya terpaksa mendiamkan diri. Kebanyakan kualiti anak-anak yang tidak mendapat jagaan sewajarnya dari keluarga memang hancur, tetapi disebabkan pandai berpura-pura, banyak perkara dapat disembunyikan.

Walau bagaimanapun masih belum terlambat untuk balik ke pangkal jalan, janganlah nanti, haiwan lebih baik dari kita.... malu saje....

No comments: